MediaWatch

Paradise smed 100.000 seere

Med en Amalie Szigethy blandt trækplastrene slog sidste års Paradise Hotel på TV3 seerrekord med 301.000 seere i snit. Sæsonen før mønstrede 234.000 seere til hvert afsnit, mens årets udgave af det barhudede realityshow fra Mexico nåede et snit på 207.000 seere - en nedgang på godt 30 procent fra 2010. Mens TV3 bager på en ottende sæson, har MediaWatch spurgt TV3's programdirektør, Pil Brandstrup, om sæson syv levede op til forventningerne.

Med en Amalie Szigethy blandt trækplastrene slog sidste års Paradise Hotel på TV3 seerrekord med 301.000 seere i snit. Sæsonen før mønstrede 234.000 seere til hvert afsnit, mens årets udgave af det barhudede realityshow fra Mexico nåede et snit på 207.000 seere - en nedgang på godt 30 procent fra 2010.

Mens TV3 bager på en ottende sæson, har MediaWatch spurgt TV3's programdirektør, Pil Brandstrup, om sæson syv levede op til forventningerne.

Er et gennemsnitligt seertal på 207.000 tilfredsstillende?

"Det korte svar er: Ja, absolut! Et lidt længere svar er, at vi med 207.000 seere i snit på Paradise Hotel formår at fastholde en rigtig flot share i tidsrummet 22.00 – 22.45. Desuden skal man huske, at vi i år også har givet seerne talkshowet Paradise After Dark, der med et snit på 111.000 seere også har leveret seere udover vores forventninger og hævet vores share i det timeslot. Sammenlagt er Paradise Hotel et program, der i den grad har fat i de unge seere, både i tidligere sæsoner og i år. Den vidner finalen med 324.000 seere også om, og det samme gør alle de spinoff-begivenheder, deltagerne medvirker i ude om i landet hele sæsonen."

Hvad ser I som forklaringen på, at seertallene er dalet gevaldigt i år?

"Seertallet er ikke dalet ”gevaldigt”. Vi ser på seertal ud over den enkelte sæson, og årets Paradise Hotel er den 3. mest sete sæson – kun overgået af seertallene i sæson 5 og 6. At seertallet er dalet, var nærmere forventeligt efter den helt unikke sæson 6, hvor deltagere som eksempelvis Amalie og Peter tog både seere og alle medier med storm. Man skal også huske på, at medieomtalen i 2010 eksploderede på alle platforme – fra TV2 's presseloge til Information, Politiken, DR radio og i alle andre medier. Det trak en del helt nye, nysgerrige seere ind, som ikke er typiske Paradise Hotel-seere. Så selv med et mindre fald er 207.000 seere et yderst respektabelt seertal på 64 hverdage."

Er I tilfredse med Paradise After Dark - vil det blive en permanent del af fladen?

"Som nævnt tidligere er Paradise After Dark årets nyskabelse, og det er bygget på den store interesse, seerne har for alle de skønne deltagere, vi har i programmet. Det har fungeret over forventning både mht. seertal og indholdsmæssigt. Vi er p.t. i gang med at evaluere også denne del, så om Paradise After Dark kommer igen i 2012, kan jeg ikke løfte sløret for endnu."

Får de lavere seersnit nogen konsekvenser for produktion af sæson 8 - og hvilke?

"Det er klart, at seertallet viser os, at vi i den grad skal arbejde med både at finde de rette deltagere, men i høj grad også på at overraske både deltagerne og seerne i programmerne. Og at vi indholdsmæssigt skal passe på med at gentage os selv. Det redaktionelle arbejde er vi i fuld sving med, så den eneste konsekvens årets seertal får, er positiv: Næste år kan vi med sikkerhed give seerne et endnu bedre Paradise Hotel."

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs