MediaWatch

Analytiker: Hop på on demand-vognen nu

On demand-tv vil vokse kraftigt de kommende år, og det er nu de traditionelle udbydere skal med på vognen, hvis de ikke vil tabe til nye spillere, mener medieanalytiker.

Selvom tv set on demand (OD) kun udgør én procent i dag af danskernes tv-sening, så vil det tal stige de kommende år - og de traditionelle tv-udbydere skal ikke tøve længere med at gå ind i kampen om OD-markedet, mener Guy Bisson fra de britiske medieanalytikere Screen Digest.

”De traditionelle tv-distributører er i en fremragende position til at levere traditionelt tv koblet med OD-tjenester. Men de skal rykke på det nu, for hvis ikke bliver de overhalet af andre opkomlinge,” siger han til Berlingske Business - med henvisning til nye tjenester som Hulu og Netflix, der i USA har nået en omsætning på mere end tre milliarder dollar. Tættere på Danmark ses eksempler som spiludbyderne bet365 og Unibet, der viser gratis fodboldkampe online for brugerne.

"Vi taler om modne markeder, så der skal nye ting til for at rykke ved markedsandelene. Men man skal huske, at revolutioner er drevet af indhold ikke af teknologier," siger Guy Bisson.

I Danmark er tv-stationer og -distributører da også i gang. DR har introduceret DR NU (foto) på dr.dk, hvor der er adgang til en række af DR's programmer, og både TV 2, Viasat, Yousee, Zaptor og SBS TV udbyder programmer online mod betaling.

DR Medieforskning forventer, at on demand-seningen vil stige til fem pct. i Danmark inden for kort tid. 

- MS
- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs