MediaWatch

Ellen Trane Nørby: TV 2 behøver ingen partner

Situationen er markant anderledes i dag, end da beslutningen om at sælge TV 2 blev truffet, mener V's mediepolitiske ordfører.

Da VK-regeringen kom til magten i 2001 var ét af løfterne at sælge TV 2 inden for 100 dage. Sådan kom det ikke til at gå og siden harselskabet forandret sig så markant, at den oprindelige idé om at sikre TV 2 en stærk strategisk partner ikke længere giver mening.

Det vurderer Venstres mediepolitiske ordfører, Ellen Trane Nørby.

"I de mellemliggende år har TV 2 udviklet sig fra at være en tv-kanal til at være en stærk, selvstændig medievirksomhed på flere platforme. Derfor kan TV 2 nu stå alene," siger hun.

I det mediepolitiske udspil Ellen Trane Nørby udarbejdede for sit parti forud for det seneste medieforlig, foreslog hun da også, at TV 2 skulle børsnoteres. Og med de seneste meldinger fra S og K, tyder meget på, at den plan nu er inden for mulighedernes rækkevidde.

Få sten på vejen
"Der er ikke længere så mange forhindringer for et salg, og vi hører, at det nu ikke varer længe, før EU har afsluttet behandlingen af de verserende sager, så det er realistisk, at vi vil kunne sætte TV 2 på børsen inden for en overskuelig fremtid," siger Ellen Trane Nørby, som dog stadig lægger op til, at staten i første omgang beholder aktiemajoriteten i selskabet for at sikre kvaliteten af public service-udbudet i en overgangsfase.

Kulturminister Per Stig Møller sagde forleden til MediaWatch, at han som udgnagspunkt er positiv over for ideen, og at han vil indlede en undersøgelse af, om den kan føres ud i livet.

Ejerskabsbegrænsning
Kommer TV 2 på Børsen, har politikerne dog ingen garanti for at én af de større spillere på mediemarkedet ikke vil forsøge at købe sig til kontrollen over selskabet.

"Derfor skal der muligvis lægges et loft over, hvor stor en aktieandel en enkelt aktionær må sidde på - men der er i det hele taget stadig mange ting, vi skal drøfte omkring en eventuel børsnotering," siger Ellen Trane Nørby.

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs