MediaWatch

Tv-forbruget er eksploderet på tre år

Flere og forskellige tv-kanaler på fjernbetjeningen har ført til eksplosiv vækst i tv-seningen på 36 procent.

Danskernes tv-sening steg i 2010 med ca. seks procent, så hver dansker på tre år eller derover nu ser tre timer og 20 minutters daglig tv.

Det er tredje i år i træk, at tv-forbruget stiger, og siden 2007 har danskerne øget tv-forbruget med hele 36 procent.

MEC peger på flere årsager til stigningen, herunder at mange tv-kanaler nu kan modtages af flere husstande. Flere kanaler bliver rent faktisk brugt, viser DRs udregninger. I 2007 var 90 procent af danskernes tv-sening fordelt over 15 forskellige kanaler, mens der i slutningen af 2010 skal 26 forskellige kanaler til.

Flere kanaler hos flere
En tidligere MediaWatch-analyse af den stigende sening peger også på, at TV 2 News kan spille en speciel rolle, fordi kanalen har potentiale til at øge seningen blandt traditionelt ultra-light-users af tv.

“For det første har flere danskere kunne se flere kanaler, og i bedre kvalitet end tidligere. For det andet har tv-kanalerne haft midler og mod til at investere i bedre og mere vedkommende egenproduktioner, også uden for prime-time. Og så kan VM i fodbold, som TV 2 havde mest af, ganske sikkert også forklare lidt af stigningen i 2010,” siger Broadcast Researcher Michael Jensen, MEC.

Mangfoldighed værdsættes og bruges
De unge svigter ikke tv og værdsætter mange valgmuligheder, men udvælger nøje, hvad de vil bruge tid på, påpeger DRs Medieforskning.

”Det er især de unge, der bruger mange kanaler. 90 procent af de 12-30 åriges tv-forbrug fordeler sig nu over 33 kanaler, hvor det kun var spredt over 16 kanaler i 2007. Det giver endnu et fingerpeg om, at næste generation af voksne mediebrugere i høj grad vil individualisere deres mediebrug,” siger medieforsker Kurt Holm Jensen fra DR Medieforskning.

Flere varer på tv-hylden
MEC’ Broadcast Researcher Michael Jensen noterer sig endvidere, at det stigende tv-forbrug, kombineret med at DR TVs share i 21-50 år var været let vigende, betød, at de kommercielle tv-stationer har afviklet flere TRP’er end nogensinde i 2010.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs