MediaWatch

Råd: Ny regering bør presse London-kanaler

Public Servicerådet håber, at London-kanalerne friviligt vil stoppe med reklameafbrydelser - men mere håb knyttes til, at en ny regering lægger pres på tv-kanalerne.

Radio- og tv-nævnet besvarede i sidste uge ‘Det ny Public Serviceråds henvendelse om TV3 og SBS’ juridiske sendeforhold under engelsk lovgivning.

Interesseorganisationen PS-rådet indgav aldrig en officiel klage i 2009, men det gjorde en TV 2-medarbejder, og afgørelsen faldt den 14. oktober.

Under britisk lov
"Vi må vel acceptere, i lighed med nævnet, at de pågældende tv-kanaler hører under britisk jurisdiktion, selvom det jo er klart for alle, at stationernes placering i London alene skyldes mulighederne for flere reklamekroner og ingen saglige hensyn," siger Rådsformand Bjørn Nørgaard, der anderkender, at Nævnet har gjort sig umage for at få spørgsmålet om de to stationers tilhørsforhold klart belyst, bl.a. gennem besøg hos den engelske tilsynsmyndighed Ofcom.

Politikere bør presse London-kanaler
Bjørn Nørgaard er tilfreds med, at nævnet under henvisning til det nu gældende EU-direktiv vil kontakte Ofcom igen, med henblik på "at opnå en gensidig tilfredsstillende løsning vedrørende overholdelse af det danske forbud mod reklameafbrydelser på de nævnte kanaler", som det hedder i nævnets svar til Public Servicerådet.

"Vi håber, at det vil betyde, at de to tv-stationer snarest muligt vil rette sig efter de danske regler og stoppe reklameafbrydelser inde i udsendelserne. Ellers må det politisk være muligt at gribe ind - enten af den nuværende eller af en anden kommende regering. Oppositionspartierne har således allerede meldt ud, at man vil stoppe disse kanalers mulighed for at få støtte fra den danske Public Service Pulje- en indgriben, og det kan Rådet fuldt ud tilslutte sig," siger han.

Britisk-dansk samarbejde
Rådet noterer sig også, at det ser ud til, at både Ofcom og Radio- og tv-nævnet - på baggrund af aktuel klage - fremover vil holde langt bedre øje med de to stationers overholdelse af EU-reglerne om maximum 12 minutters reklameindslag pr. time.

Den mest konkrete gevinst, set med PS-rådets øjne, er måske, at Nævnet mener at have ret til også fremover at holde øje med sådanne tv-stationers virksomhed, i samarbejde med de britiske myndigheder.

TV3 og SBS TV har ikke ønsket at kommentere Nævnets udtalelser, der med Ofcoms afgørelse i ryggen sagde god for, at de - i TV3's tilfælde - har sendt til Danmark under britisk lov i 22 år.
 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs