MediaWatch

Jan Lagermand Lundme: X Factor-business as usual

Hvad skal der ske med underholdningsstoffet i et "nyt" DR, hvor der efter alt at dømme vil være mindre vægt på seertal og mere på klassisk kultur og public service?

Foreløbig er der ingen ændringer, lyder meldingen fra underholdningsredaktør, Jan Lagermand Lundme, DR Medier.

Hvad skal der ske med underholdningsstoffet i et "nyt" DR, hvor der efter alt at dømme vil være mindre vægt på seertal og mere på klassisk kultur og public service?

Foreløbig er der ingen ændringer, lyder meldingen fra underholdningsredaktør, Jan Lagermand Lundme, DR Medier.

"De store underholdningsprodukter som X Factor og Talent bliver produceret som coproduktioner mellem DR Musik og produktionsselskaber som Blu. DR Musik kommer fremover til at ligge under DR Kultur i stedet for DR Programproduktion, men det ændrer ikke noget ved produktions-setuppet," siger Jan Lagermand Lundme.

Underholdning optræder ikke
Andre har bidt mærke i, at at underholdningsstoffet og ansvaret herfor ikke er adresseret i et eneste af de stillingsopslag, der skal bringe fire nye indholdsdirektører til DR - og det samme gæder de øvrige udmeldinger om den nye strategi, der foreløbig er kommet fra DR. Men Jan Lagermand Lundme ser ikke tegn på forandringer.

"Jeg har ikke fået signaler om, at vi ikke skal have underholdning i DR fremover. Vi er i fuld gang med X Factor og er også ved at planlægge efterårets underholdning. Helt generelt giver omstruktureringen god mening, fordi den fordrer, at der kommer et godt samarbejde på tværs af organisationen, og det vil kun være et gode," siger Jan Lagermand Lundme, der mere end DR's interne omlægninger bekymrer sig om tredje sæson af det show, der for alvor har sat DR på underholdningskortet.

"Det, jeg har i hovedet lige nu, er X Factor, som vi er i gang med at optage. For mig er det i den grad også public service, men det kan selvfølgelig ikke stå alene," siger Jan Lagermand Lundme, der fortsat har sin plads i chefredaktionen i DR Medier.

Hvordan det endelige DR og DR Medier kommer til at se ud i den nye organisation, der bl.a. betyder nedlæggelsen af 40 chefstillinger, vides først om 14 dage, hvor chefbrikkerne skulle være på plads ifølge MediaWatchs oplysninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs