Kvinder stod sidste år bag 3 ud af 19 produktionsstøttede film

Fordelingen skal ikke ses som et strukturelt problem, da udsvingene er for store til, at man kan vurdere det ud fra en isoleret periode, vurderer direktør i Det Danske Filminstitut. 
Claus Ladegaard, direktør i DFI, oplyser, at der for fjerde år i træk er lige så mange kvinder som mænd i hovedrollerne, og at antallet af kvindelige instruktører på spillefilm overordnet set stiger. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Claus Ladegaard, direktør i DFI, oplyser, at der for fjerde år i træk er lige så mange kvinder som mænd i hovedrollerne, og at antallet af kvindelige instruktører på spillefilm overordnet set stiger. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Ud af 19 fiktionsprojekter, som i 2022 modtog fuldbyrdet produktionsstøtte fra Det Danske Filminstitut (DFI), havde tre af dem en kvindelig instruktør. Det skriver Kulturmonitor

Formand for Danske Filmisntruktører, Rasmus Kloster Bro, kalder ifølge mediet kønsfordelingen for ”opsigtsvækkende og alvorlig”.

Men tallene vidner ikke om et strukturelt problem, mener direktør i DFI, Claus Ladegaard, som påpeger, at den generelle tendens går i den rigtige retning. Han oplyser, at der for fjerde år i træk er lige så mange kvinder som mænd i hovedrollerne, og at antallet af kvindelige instruktører på spillefilm overordnet set stiger. 

”Der bliver lavet så relativt få film i Danmark, at de periodevise udsving er for store til, at man drage konklusioner ved at kigge på en isoleret periode,” siger han til Kulturmonitor.

Sidste år var der for første gang lige så mange kvindelige som mandlige instruktører på spillefilm, der modtog produktionsstøtte specifikt fra instituttets konsulentordning.

Siden 2016 har filminstituttet i samarbejde med filmbranchen arbejdet for at få en bedre balance mellem kønnene i dansk film både foran og bag kameraet. 

Bl.a. trådte en obligatorisk selvangivelse i 2020 i kraft som krav til alle, der måtte ansøge om tilskud fra Det Danske Filminstituts (DFI) støtteordninger. Selvangivelsen skal bl.a. redegøre for fordelingen af kvinder og mænds replikker, lønforhold og kønsbalancen foran og bag kameraet på en given produktion. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også