Briefing: Ugen i mediebranchen

Vinterferieugen bød bl.a. på årsregnskab fra Viaplay Group og en licensaftale med Microsoft. Få overblikket over ugens vigtigste historier. 
Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Uge syv betyder for mange vinterferie og afslapning. Men på trods af det har nyhedsmotoren i mediebranchen kørt på fulde drøn. Så har du været på pisterne i ugens løb eller bare koblet fra, får du her et overblik over de største historier fra MediaWatch i ugens løb, som du er gået glip af. 

Vi begynder ugens overblik med historien om en ny betalingsaftale mellem danske medier og det internationale tech-selskab Microsoft, som landede i mandags. Koncernchef i Berlingske Media og formand for mediernes forhandlingsorganisation, DPCMO, Anders Krab-Johansen, kaldte aftalen for ”et kæmpe gennembrud.”

Regnskabssæsonen fortsætter

Regnskabssæsonen ruller videre, og uge syv bød også på flere af slagsen fra medieselskaber. 

Abonnementsbasen i Viaplay Group blev løftet med 83 pct. til 7,3 mio. betalende kunder i 2022, afslørede tv-koncernens årsregnskab. Det var dog ikke uden omkostninger, og 2022 bød også på et underskud på driften.

2023 bliver et år, hvor priserne skal justeres opad for at afspejle forbedret indholdsudbud og ”mere etablerede positioner i nye markeder,” lød det fra Viaplay-topchef Anders Jensen. Viaplay understregede dog, at der for nuværende ikke er planlagt yderligere prisstigninger i Danmark i 2023.

For Det Nordjyske Mediehus blev 2022 også et underskudsgivende år. Mediehuset tabte 16 mio. kr. på de finansielle poster, hvilket var med til at sende resultatet før skat ned til et minus på 15,3 mio. kr.

Også influencerbureauet Represented By Bloggers Delight er kommet med årsregnskab. Selskabet voksede 20 pct. i 2022, mens investeringer i flere medarbejdere trak overskuddet ned, fortalte selskabets adm. direktør.

I sidste uge fremlade Gyldendal årsregnskab, der viste et underskud på 60 mio. kr. I forlængelse heraf meldte bestyrelsesformand Poul Erik Tøjner, at han trækker sig tilbage fra posten, og det forventes, at nærsformand Gresers Wedell-Wedellsborg overtager posten. Den udsigt vakte glæde hos to af Gyldendals storaktionærer.

Videre til Bonnier Publications, som også i sidste uge fremlagde årsregnskab for 2022. Det viste et fald i omsætningen på 79 mio. kr., og fredag fortalte selskabets topchef Jesper Buchvald, at det er vigtigt, at vækstraten på digitale abonnementer, som sidste år lød på 40 pct., holder dampen oppe i de næste to til tre år.

Medievaner og moms

Vi lægger regnskaberne for nu og flyver kortvarigt til Christiansborg og videre til Europa-Kommissionen.

For EU-Kommissionen kommer til at spille en afgørende rolle for, om Danmarks helle fra at opkræve moms på kunsterisk virksomhed skal sløjfes, fortalte Venstres kultur- og skatteordfører, Jan E. Jørgensen. Regeringen vil spørge Kommissionen til råds i sagen.

Fra moms hopper vi videre til danskernes medievaner. Godt 21 pct. af danskerne regner med at skære i mediebudgettet i år, viste en undersøgelse, som analyseselskabet Wilke har foretaget for MediaWatch. Ni pct. svarer, at de har opsagt et abonnement på en trykt avis i 2022.

Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, ser DR’s stærke position på podcastmarkedet som løftestang for det kommercielle marked på baggrund af lyttertal fra 2022 fra Podcastindex, som viser, at DR-podcasts dominerede i danskernes podcastlytning. 

Vi slutter ugens overblik med historien om foreningen Danske Annoncører og Markedsførerer (DAOM), som i 2022 havde sat driften på standby, men nu så småt er klar til en relancering. Foreningens formand, Michael Stein, lovede, at DAOM kommer tilbage stærkere end nogensinde.

Ugens tal

Fem år - om så lang tid, forventer Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver på Berlingske Media, fortsat, at både Berlingske og Weekendavisen stadig bliver udgivet som printaviser.

Nyt på navnefronten

Søren Munch tiltræder 1. marts som redaktionschef og stedfortrædende chefredaktør på Flensborg Avis.

Anne Wittorf Rusbjerg tiltræder 1. marts som chefredaktør på femina.dk.

Annette Juhler Kjær rykker til en stilling som chef for kommunikation, CSR og Public Affairs i 7-Eleven.

Fremover skal Stig Tøfting være fodboldkommentator for Tipsbladet.

Jakob Høgel er 1. februar begyndt som uddannelses- og forskningschef hos Den Danske Filmskole.

Det læste vi i andre medier

New York Times har skrevet en længere artikel om landets hidtil boomende podcastindustri, hvor flere selskaber nu ser ind i nedskæringer og afskedigelser.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også