Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere

Danske og internationale annoncørers reklamer blev vist på videoer fra kristne med tilknytning til det tidligere Faderhuset, hvis indhold bliver beskrevet som sekterisk.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter at Jyllands-Posten har afdækket, at reklamer fra bl.a. FDM, Gevalia og Wolt er blevet vist på Youtube-videoer fra profilen ’Lovechuch 24-7’, har den Alphabet-ejede platform slukket for annoncehanerne. Det skriver Jyllands-Posten, som har gennemgået videoer fra profilen.

Bag profilen står Daniel Kristiansen, der er barnebarn af den tidligere leder af den kristne organisation Faderhuset, og hans kæreste, Debbie Kristiansen og deres indhold bliver af direktør for Børns Vilkår Rasmus Kjeldahl som udtryk for ”et ekstremt sekterisk synspunkt,” skriver Jyllands-Posten.

Youtube har ikke lukket for profilen, så der kan stadig uploades videoer til den, men har valgt at lukke fuldstændigt for annoncering indholdet fra den. Som en annoncefinansieret platform med brugerproduceret indhold er en af Youtubes største udfordringer at holde hånd i hanke med, om reklamer vises på passende videoer. 

Reguleringen af indhold og annoncer er særligt besværgliggjort af, at det bliver uploadet omkring 183 timers videoindhold hvert minut på Youtube ifølge analysesitet Wyzowl.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også