Danskerne ser i højere grad tv alene på både flow og streaming

På streaming bliver kun 20 procent af det, vi ser, set i fællesskab med andre, mens 31 pct. af flow-tv afspilles med flere sæt øjne rettet mod samme skærm. Det viser nye tal fra 2022. 
Foto: Morten Flarup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Morten Flarup/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Når danskerne sætter sig til rette foran fjernsynet, er det i stigende grad i eget selskab. Andelen af minutter, som vi ser i fællesskab, er nemlig faldende, viser tal fra DR Medieforskning, skriver DR i en pressemeddelelse. 

“Hvor 55 procent af alle tv-minutter blev set med to eller flere personer foran tv-apparaterne i 1992, var tallet faldet til 42 procent i 2012. Og i første halvår af 2022 er det kun 31 procent af tv-forbruget, der er foregået i selskab med andre,” siger medieforsker Jakob Vikær Hansen, der har skrevet afsnittet om samsening i rapporten “Medieudviklingen 2022”, som udkommer den 26. januar.

Samsening defineres som tv- eller streamingsening, hvor mere end én person sidder foran skærmen. Faldet skyldes bl.a., at mængden af valgmuligheder er steget, at produktionerne i højere grad målrettes et bestemt segment, og mens flere danskere bor alene, har de samtidig fået flere enheder, hvorfra de kan tilgå programmerne. 

For 2022 var det for første gang muligt at måle på streaming-seningen i Danmark - og tallene viser, at samseningen her er lavere end på flow.

“Hvor det på traditionel flow-tv er hvert tredje minut, der ses i selskab med andre i 2022, er det på streaming helt nede på 20 procent,” udtaler Jakob Vikær Hansen.

Mens gennemsnitstallet for alle brugere - på tværs af tv og streaming - ligger på 24 pct., ligger det på 17 pct. specifikt for de 15-29-årige. 

“Unge har et mere nichepræget og unikt medieforbrug, og deres forbrug sker i højere grad på tjenester, som har ekstremt meget forskelligt indhold. Her er der typisk også personalisering, der fordrer et mere individuelt forbrug,” konkluderer Jakob Vikær Hansen i rapporten.

Samseningen er ifølge DR størst på DR 1 med 37 pct samsening og på TV 2, hvor der er 34 pct. samsening. På Youtube ligger tallet på syv pct., og på Discovery+ er der 12 pct. samsening.

På streamingfronten er DRTV og TV 2 Play blandt dem, der har den største andel af samsening. 

“Her er årsagen nok først og fremmest, at de to tjenester tilbyder live-streaming af blandt andet nyheder, drama og underholdning, som for mange er noget, man enten ser sammen i familien eller af vane. Typisk er det betinget af et bestemt tidspunkt på dagen,” forklarer Jakob Vikær Hansen.

Der er stadig tv-programmer, der i høj grad afspilles med flere end et sæt øjne rettet mod skærmen, noteres det ifølge DR i rapporten. Det gælder for eksempel ’MGP’, ’X Factor’, ’Disneys Juleshow’ og dronningens nytårstale.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også