Streamingtjenester blev ramt på flere fronter i 2022

Streamingtjenester som Netflix og Warner Bros. Discovery står ved udgangen af et år, hvor de er blevet ramt fra flere sider med lav forbrugertillid samt tidligere overproduktion i hård konkurrence om at vinde nye kunder. Det siger Jakob Isak Nielsen, medieforsker ved Aarhus Universitet, til Politiken.
”Så du har et overophedet marked, og så kommer der corona og så en international krise i form af krig i Ukraine, høje energipriser og inflation. Det er en giftig cocktail, som vi ser konsekvenserne af i 2022,” siger medieforskeren til avisen.
I USA faldt bestillingerne af nye tv-serier i andet halvår af 2022 med 24 pct. sammenlignet med andet halvår af 2021 ifølge en opgørelse fra analysefirmaet Ampere Analysis, som The New York Times har omtalt.
Netflix kunne i foråret for første gang melde om et fald i antallet af abonnenter, hvilket fik aktiekurserne til at styrtdykke, og i dag er selskabet ifølge Politiken mindre end halvt så meget værd som i slutningen af 2021.
I løbet af året har flere internationale streamingtjenester, herunder Netflix, kastet sig ud i annoncefinansierede tjenester for at vinde nye kunder og holde på dem, der ellers ville spare tjenesten væk. Udsigten til, at det bliver en succes, var blandt grundene til, at finanshuset CFRA tidligere på ugen hævede sin anbefaling for aktierne i Netflix fra ”sælg” til ”køb”.
Warner Bros. Discovery smider film til knap en milliard i skraldespanden
HBO Max dropper originale produktioner i Danmark og andre lande