MediaWatch

Overraskende comeback til 71-årig topchef sender Disney-aktien i vejret

Bob Iger, der har været topchef hos Disney i 15 år, har sagt ja til igen at fungere som topchef i to år.

Foto: Charles Sykes/AP/Ritzau Scanpix

Walt Disney bliver mandag sendt i vejret i det amerikanske formarked, efter at selskabet har annonceret et comeback til 71-årige Bob Iger som topchef.

Aktien stiger med 8,7 pct. til 99,80 dollar i formarkedet mandag, efter at Disney har kaldt Bob Iger tilbage som afløser for Bob Chapek, der i 2020 overtog stillingen fra netop Iger.

Bob Chapek havde ellers for nylig fået forlænget sin kontrakt, og derfor var annonceringen overraskende, vurderer flere analytikere ifølge Bloomberg News.

Bob Iger, der var topchef hos Disney i 15 år frem til 2020, har lovet at assistere med at finde en permanent erstatning og har givet projektet to år.

Disneys topchef stopper omgående efter planer om besparelser

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs