Efter nedtur stiger Netflix-aktier oven på udmeldinger om reklamemodel

Aktien i Netflix har haft et hårdt 2022, da selskabet efter pandemiens enorme kundetilgang i år er blevet erstattet af kundetab.
Derfor har streamingkæmpen besluttet sig for at gøre det, som mange gennem tiden har opfordret til, men som koncernen hidtil hver gang har modsat sig: Netflix vil lancere en billig reklamefinansieret streamingtjeneste.
Efterhånden som kursen er faldet, og efterhånden som Netflix har løftet sløret for sine planer om den annoncefinansierede løsning, er analytikerne imidlertid blevet mere og mere positive på aktien.
Onsdag er det så finanshuset Atlantic Equtities, der har løftet sin anbefaling til ”overvægt” fra ”neutral” med en melding om, at den nye service kan blive ”ekstremt vigtig” for Netflix, og dens bidrag til koncernens tal er slet ikke afspejlet i konsensus i markedet.
Det løfter aktien i Netflix med 9,7 pct. onsdag.
Analytiker Hamilton Faber spår, at Netflix’ månedlige indtægter per bruger på den nye tjeneste kan nå 26 dollar, hvilket ville være tre gange højere end annonceindtægterne på konkurrenten Hulu, som ejes af Disney-koncernen.
Med reklameindtægter i det niveau vil det faktisk betyde, at de kunder, som i dag betaler for den reklamefrie streamingtjeneste, og som eventuelt skifter til den billigere annoncestøttede udgave, vil bidrage med mere omsætning til Netflix. Samlet set.
- Vi mener, at estimaterne fra salgssiden inkludere ganske lidt i forhold til bidraget fra reklamer, men på baggrund af aktiens udvikling, mener vi, er købssiden foran kurven, hedder det fra Atlantic, som ser 6,7 mia. dollar i indtægter fra den nye streamingtjeneste om tre år.
Altså, analytikerne er slet ikke vågnet op endnu, men investorerne har lugtet lunten og købt op. Aktien i Netflix er da også steget med næsten 50 pct. siden sin seneste bund i maj.
Netflix’ aktie er alligevel indtil nu i år - trods onsdagens fremgang - faldet med knap 60 pct.