MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

Foto: Per Arnesen/TV 2

Endnu en tætpakket nyhedsuge er på nippet til at være ovre. Mens der er ved at blive skruet ned for temperaturen i kontorlandskaber landet over, virker Mediedanmark til at være varmet godt op. Vi sætter dig ind i de største sager på sitet lige her.

Første stop er 2022-versionen af rapporten ’Danskernes brug af nyheder’, som landede tirsdag. Den viste bl.a., at unge voksne på 18-34 år er ligeså tilbøjelige til at betale for nyheder som ældre aldersgrupper. De unge er dog mere alene om at synes, at nyhedmedier bør være mere aktivistiske i klimakampen.

Betalingsviljen hos de yngste stemmeberettigede danskere gav glade miner hos mediechefer fra Berlingske, Zetland og TV 2 under en præsentation og paneldebat i forbindelse med lanceringen af rapporten. Særligt fordi den samfundsøkonomiske opbremsning kan mærkes på abonnementsforretningen, lød det.

Foruden bekymringen om de afledte effekter af inflation og mulig recession, gav det også panderynker for TV 2’s nyhedschef Jacob Kwon, at rapporten viste en stigning i andelen af danskere, der af forskellige grunde aktivt undgår nyheder.

Nødopråb og nyt skridt i rettighedsforhandlinger

Vi suser videre til den verserende konflikt om rettighedsbetaling mellem den faglige sammenslutning Create Denmark og indholdsudbydere som Netflix og TV 2. Torsdag udsendte seks af landets største produktionsselskaber et åbent brev med et ”nødopråb” om de drastiske konsekvenser, som det igangværende produktionsstop har for branchen. Heri opfordrede de Create til at rykke mod kompromis.

Et andet langvarigt tovtrækkeri pågår lige nu med en stor del af landets publicistiske medier i den ene ende og udenlandske techkoncerner i den anden. Organisationen DPCMO, der forhandler på vegne af danske medier om licensaftaler for brug af mediers indhold, indgik onsdag en forståelsesaftale med Microsoft. Det er første konkrete skridt i arbejdet, som begyndte for et år siden.

Siden oprustning på mandskabsfronten sidste år er trafikken til Se og Hør steget betydeligt. Torsdag barslede chefredaktør Niels Pinborg med endnu en udvidelse af redaktionen, nye stofområder og en mulig betalingsmur på sigt. Titlen som sladderblad skal dog ikke skiftes ud - tværtimod hyldes den i ny kampagne.

Ligesom gratis nyhedssites er landets influencere afhængige af et sundt annoncemarked. Et af Danmarks største influencerbureauer ser trods inflation og usikkert marked ind i det bedste regnskab nogensinde, fortalte adm. direktør onsdag. To af konkurrenterne har oplevet annonceomsætning i bakgear, men ser ubekymret mod resten af året.

Techpolitik og kluddermudder i podcast

Vi dribler fra en talrig rapport til en snørklet sag fra podcastbranchen.

Forbindelsen mellem Soundcloud og Apple Podcasts gik pludselig i kluddermudder efter en IOS-opdatering i forrige uge, og flere danske podcasts forsvandt derfor fra Apples podcasttjeneste i dagevis. Oplevelsen fik én producent til at droppe Soundcloud og har fået flere til at anbefale lyttere at have mere end én podcastapp. Herfra skal vi til Bruxelles:

I sit nye mediepolitiske udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Fra Berlaymont runder vi ugens overflyvning af ved Christiansborg. I begyndelsen af 2023 skal en ny tænketank videregive en række anbefalinger om politiske tiltag, der skal styrke den danske regulering af internationale tech-selskaber. Det er tiltrængt, for man har politisk sovet i timen, lød det fra kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Ugens tal

32 – så mange procent af den voksne danske befolkning har lyttet til en podcast inden for den sidste måned. Det er fortsat i de ældre generationer, at formatet langsommest spreder sig, mens seks ud af ti af de 18-24-årige nu lytter månedligt. Det viser tal fra ’Danskernes brug af nyheder’.

Nyt på navnefronten

Den tidligere landsholdsspiller Brian Laudrup er med øjeblikkelig virkning stoppet som fodboldekspert på TV 2. Også Politiken stopper samarbejde om podcast efter et enkelt afsnit.

Charlotte Enevoldsen, der er vicedirektør i Producentforeningen, bliver ny bestyrelsesformand for interesseorganisationen Rettighedsalliancen.

Mediekoncernen Alrow Media, der står bag Altinget og Mandag Morgen, udvider sin bestyrelse med to erhvervsprofiler, mens Betina Hagerup, der er ny formand for statens IT-råd, fratræder. Ind træder Chrstina Sulebakk, der er adm. direktør for Warner Bros. Discovery Nordic, og Anne Marie Kindberg, der er kommerciel direktør med nordisk ansvar i fintech-selskabet Lunar.

Efter fire år som ansv. chefredaktør og direktør for Børneavisen har Louise Abildgaard Grøn valgt at stoppe. Stillingen som ansv. chefredaktør og direktør vil ikke blive genbesat - I stedet udnævnes journalist på Børneavisen Simon Thinggaard Hjortkjær til redaktionschef.

Søren Hanghøj stopper som sportschef på B.T efter ni år på mediet.

Sofie Svarre er tilstrådt som strategisk direktør hos kommunikations- og pr-bureauet Geelmuyden Kiese, hvor hun skal bestride en nyoprettet post som strategisk direktør.

Kristian Waneck tiltræder 1. oktober som chef for koncern it og kommercielle platforme i JP/Politikens Hus i en nyoprettet stilling. Kristian Waneck kommer fra en stilling som centerchef for steaming i DR.

Læst i andre medier

Pressgazette har på baggrund af en undersøgelse med 2000 svarpersoner lavet en læseværdig artikel om brugeres tillid til en række tech-platforme. Brugerne stoler generelt mindre på nyheder, de ser på sociale medier og digitale søgemaskiner - tilliden er højst, når platformen er Google, og lavest på Tiktok.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs