MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regionale mediehuse presses på annoncesalget, Podimo rejser ny kapital, dagblade har fået flere læsere, tv-stationer kan stå over for reklameforbud, og nyt produktionsselskab har set dagens lys. Vi flyver over de største mediehistorier den seneste uge.

Skatteminister Jeppe Bruus (S). | Foto: Jens Dresling

Uge 37 synger på sidste vers, og vi stemmer i med en tjep gennemgang af de vigtigste sager her på sitet fra fem tætpakkede nyhedsdage.

Lad os lægge ud med regeringens forslag om at gøre kål på pengespilsreklamer i tv før og efter sportsbegivenheder for at komme stigende afhængighed af online gambling til livs. Mens TV 2’s kommercielle direktør, Stig Møller Christensen, mener, der er tale om en ”TV 2-lov”, som ikke rammer konkurrenter, der sender fra udlandet, er skatteminister Jeppe Bruus af en anden opfattelse.

”Hvis de viser fjernsyn i Danmark, så er det de danske markedsføringsregler, der gælder for de spiludbydere, der har dansk tilladelse, uanset om der sendes fra Danmark, Sverige, Norge eller Tyskland,” sagde Jeppe Bruus i et interview med MediaWatch.

Vi bliver ved annoncekronerne, som i flere regionale og lokale mediehuse er kommet under pres som følge af inflation og stigende energipriser. Flere steder mærker man tilbageholdenhed blandt annoncører og ruster sig til en udfordrende vinter. Vi har talt med Jysk Fynske Medier, Mediehusene Midtjylland, Det Nordjyske Mediehus og bureauet Mediabrands om deres oplevelser med annoncesalget pt.

Licensgæld og mediepolitik

Vi rykker til en anden historie om kroner og ører. Den samlede licensgæld løber op i 868 mio. kr. inklusive renter og gebyrer. Det viser tal fra Gældsstyrelsen, som MediaWatch har fået indsigt i. Det kan lyde af meget, men gælden har været endnu større, for siden 2019 er den samlede licensgæld halveret.

DR’s pengepung var også et centralt emne til et arrangement om medielandskabet hos den liberale tænketank Cepos mandag formiddag. Her stod det klart, at de borgerlige partier Venstre og Konservative ikke er helt enige, når det kommer til DR’s budget. Mens Konservative ønsker at slanke DR betydeligt, hvis der efter et valg skal laves en ny medieaftale, mener Venstre ikke, det er den rigtige vej frem.

Vi drøner videre til EU’s ophavsretsdirektiv, som skulle have været implementeret i dansk lovgivning i juni 2021. Men med undtagelse af to elementer i direktivet, er bestemmelserne endnu ikke skrevet ind i dansk lov. Det skyldes ifølge Kulturministeriet ”ekstraordinær travlhed med håndteringen af coronakrisen”.

Nye millioner til Podimo og nye læsere til dagblade

Hos de danske tv-distributører har man også travlt – eller det bør man i hvert fald ifølge medierådgiver Keld Reinicke, som ser et nylanceret produkt fra Yousee som et nybrud på kabel tv-markedet. Danske distributører er dog i fuld gang med at udvikle sig til de nye markedsbetingelser, og tror selv på, at de står over for fremtidig stigning i relevans.

Nogen, der også har fart på, er den danske podcast- og lydbogsplatform Podimo, som onsdag fik en ny kapitalindsprøjtning på 436 mio. kr. Platformen har nu rejst over 1,1 mia. kr. siden opstarten i 2019. De skal bl.a. bruges på opkøb af indholdsproducenter, mere international udvidelse og udvikling af platformen, lød det torsdag fra adm. direktør Morten Strunge.

Fra nye medier springer til medieverdens arnested: dagbladene. Ifølge nye læsertal fra Kantar Gallup har størstedelen af de danske dagblade vendt flere års tilbagegang. Politiken er stadig i førersædet, mens Kristeligt Dagblad havde den største procentuelle fremgang i ugentlige læsere.

Vi binder knude på ugens tophistorier med det nyeste skud på den danske produktionsstamme. Onsdag meldte produktionsselskabet Reef sig på markedet. Selskabet har et ”solidt” økonomisk fundament i opstartsfasen, ifølge den ene af dets to direktører, og de første fakta-produktioner er allerede afsat til DR og TV 2.

Ugens tal

66 pct. Så meget af seningen af DR-indhold foregår stadig på traditionelt flow-tv, mens 34 pct. sker via DRTV eller andre digitale tilbud fra tv-distributører.

Nyt på navnefronten

Watch Medier har ansat Nikolai Raastrup, der skal være nyhedschef, samt Martin Allermann Haun i rollen com CTO. Martin Haun er startet med øjeblikkelig virkning. Nikolaj Raastrup tiltræder 1. oktober.

Den 19. september byder Arla Foods velkommen til en ny kommunikationdirektør, der bliver Roar Rude Trangbæk.

Lise Benzon sætter sig 1. oktober i stolen som ny chefredaktør for Her og Nu. hun kommer fra en stilling som redaktionssekretær på ugebladet.

Emil Winckler, nuværende politisk redaktør på radiokanalen 24syv, det tidligere Radio Loud, skal fremover stå i spidsen for Danmarksdemokraternes pressehåndtering.

Alexander Wils Lorenzen bliver ny politisk redaktør på radiokanalen 24syv. Han kommer fra en stilling som radiovært på samme kanal.

Nationalmuseets mediechef, Jacob Frische, stopper. Jacob Frische fik kort før sommer udvidet sit ansvarsområde og titlen blev udvidet til medie- og udviklingschef.

Efter to år som direktør for foreningen Folkemødet har Camilla Laudrup sagt sin stilling op. Jobbet som direktør i Foreningen Folkemødet forventes at blive slået op senere på måneden.

Morten Kaus er startet som ny pressechef i Forsvarsministeriet 1. september. Han kommer fra en stilling som presserådgiver i Dansk Erhverv, som han har haft siden maj i år.

Læst i andre medier

Streamingæraen har pustet nyt liv og store pengebeløb i dokumentargenren, der er blevet en hjørnesten i flere store og små tjenesters portefølje – og siden 2019 er antallet af originale dokumentartitler på streamingtjenester steget med 77 pct. Hollywood Reporter bringer en fyldig analyse af udviklingen.

Hos Financial Times kan man læse en grundig gennemgang af, hvordan Twitter-whistleblower Peiter Zatkos vidnesbyrd i senatet i USA vil påvirke selskabets fremover. Anklagerne vil unægteligt påvirke fremtidens diskussion om mediets datasikkerhed, men vil ikke være af stor betydning for Elon Musk i det juridiske slagsmål om opkøbet af Twitter til oktober, lyder det.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Dansk Erhverv: Vinterhjælpen er ikke nok for nogle virksomheder

De danske virksomheder er presset hårdt af den høje energipriser, og derfor er den politiske vinter-hjælpe-pakke en vigtig håndsrækning, når der nu ikke findes et politisk quick fix på problemet, lyder det fra brancheorganisationen, der også må konstatere, at det ikke vil være nok til at redde alle.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs