MediaWatch

Undersøgelse: Fåtal vil skifte til billigere reklameabonnement hos Netflix

Netflix regner med at lancere en abonnementspakke med reklamer til et relativt billigt prispunkt i begyndelsen af 2023. Men et fåtal af selskabets nuværende kunder vil ifølge amerikansk undersøgelse skifte til reklameabonnementet.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Netflix taber abonnenter, og konkurrenter på det globale streamingmarked æder sig ind på det amerikanske streamingselskab, som derfor har igangsat en tobenet strategi. På den ene side skal det have bugt med deling af login til tjenesten og på den anden side udrulle et billigere abonnementsprodukt.

Men en ny spørgeundersøgelse fra analyseselskabet Whip Media viser, at kun 12 pct. af Netflix’ nuværende abonnenter i USA med nogen eller stor sandsynlighed ville skifte til et billigere, reklameunderstøttet medlemskab af tjenesten. Omvendt siger 72 pct., at de med nogen eller stor sandsynlighed ikke ville skifte.

Samtidig peger undersøgelsen dog på, at der blandt kunder hos de amerikanske streamingtjenester, der i forvejen tilbyder abonnementer med og uden reklamer, ikke er stor forskel i tilfredsheden hos abonnenter på de to abonnementstyper. Eksempelvis er 95 pct. procent af HBO Max’ premiumkunder tilfredse med tjenesten, mens det gælder 92 pct. af de, der bliver vist reklamer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs