MediaWatch

Netflix forhandler med Hollywood før lancering af gratis streaming

Netflix er dog nødsaget til at ændre sine indholdsaftaler med de store studier i Hollywood, og derfor er koncernen gået i gang med forhandlinger.

Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714

Netflix oplevede i første kvartal tilbagegang i brugertallet, og for at modgå den tilsyneladende modning af streamingkæmpens marked, har selskabet annonceret planerne om en gratis streamingtjeneste, finansieret af annoncer.

For at det kan lade sig gøre, er Netflix dog nødsaget til at ændre sine indholdsaftaler med de store studier i Hollywood, og derfor er koncernen gået i gang med forhandlinger, skriver The Wall Street Journal med henvisning til unavngivne kilder.

Samtaler skulle således være startet med Warner Bros., Universal, Sony og Pictures Television, der alle fire står bag nogle at Netflix’ mest succesfulde serier.

Uden grønt lys fra samarbejdspartnerne vil Netflix ikke kunne levere en gratistjeneste, som kan matche den eksisterende reklamefrie version, men det vil formentlig koste 15-30 pct. ekstra i betaling til partnerne.

”Enhver distributør, som får henvendelse fra Netflix, vil sikre sig, at de får reel betaling,” siger Jeffrey Schlesinger, tidligere direktør i Warner Bros., men nu chef for konsulentfirmaet Former Bros. Media LLC.

Konkursramt bogtjeneste fortsætter i nyt selskab

Meta presses af nedjustering

The Atlantic digitaliserer flere end 1900 gamle printmagasiner

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs