
Netflix oplevede i første kvartal tilbagegang i brugertallet, og for at modgå den tilsyneladende modning af streamingkæmpens marked, har selskabet annonceret planerne om en gratis streamingtjeneste, finansieret af annoncer.
For at det kan lade sig gøre, er Netflix dog nødsaget til at ændre sine indholdsaftaler med de store studier i Hollywood, og derfor er koncernen gået i gang med forhandlinger, skriver The Wall Street Journal med henvisning til unavngivne kilder.
Samtaler skulle således være startet med Warner Bros., Universal, Sony og Pictures Television, der alle fire står bag nogle at Netflix’ mest succesfulde serier.
Uden grønt lys fra samarbejdspartnerne vil Netflix ikke kunne levere en gratistjeneste, som kan matche den eksisterende reklamefrie version, men det vil formentlig koste 15-30 pct. ekstra i betaling til partnerne.
”Enhver distributør, som får henvendelse fra Netflix, vil sikre sig, at de får reel betaling,” siger Jeffrey Schlesinger, tidligere direktør i Warner Bros., men nu chef for konsulentfirmaet Former Bros. Media LLC.
Konkursramt bogtjeneste fortsætter i nyt selskab
The Atlantic digitaliserer flere end 1900 gamle printmagasiner