MediaWatch

Københavnsk filmfestival lukker

CPH Pix, der er én af de tre festivaler, som De Københavnske Filmfestivaler står bag, bliver nedlagt på grund af manglende finansiering.

Foto: PR/Nordisk Film Biografer

Bestyrelsen og ledelsen for De Københavnske Filmfestivaler har torsdag meddelt, at de trækker stikket på filmfestivalen CPH Pix, fordi økonomien ikke kan løbe rundt med driften af alle festivaler, som fonden står bag. De to andre er dokumentarfilmfestivalen CPH:Dox og børnefilmfestivalen Buster.

”Vi har ikke økonomi til at drive tre ambitiøse festivaler. Derfor vælger vi nu at koncentrere kræfterne om CPH:Dox, der markerer sig som en uundværlig festival i verdensklasse – og ikke mindst videreudviklingen af børnefilmfestivalen Buster, der har en stor opgave at løfte i dannelsen af det helt unge filmpublikum. I fremtidens medielandskab,” udtaler Erik Stephensen, bestyrelsesformand for Fonden De Københavnske Filmfestivaler, i meddelelsen.

Det betyder, at den seneste festival i 2021 blev den sidste. Af meddelelsen fremgår det, det ikke har været muligt at trække tilstrækkelig ny finansiering.

“Vi befinder os i en tid, hvor kampen om publikum til fiktionsfilmen er skærpet. De internationale streamingtjenester, men også DRTV og TV 2 Play, giver alle danskere adgang til alle titler på alle tidspunkter af døgnet. Ikke blot til de amerikanske blockbustere, men også til de smalle, de mærkelige, de fremmedartede og de uventede film. Derfor har vi igennem længere tid forsøgt at gentænke formatet for CPH Pix, men det har desværre ikke været muligt at rejse den nødvendige finansiering til at kunne skabe en ambitiøs og bæredygtig festival,” siger Erik Stephensen i meddelelsen.

Fremover vil fiktionsfilmene i stedet blive prioriteret som en del af Buster, mens fonden vil lægge kræfter i at udvikle de to tilbageværende filmfestivaler.

Dokumentarfestival holder fast i digital udgave efter corona

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs