MediaWatch

Mediedistributører forventer højere priser på tv-pakker med nyt kulturbidrag

Danske Mediedistributører forventer, at streamingtjenesterne vil lægge det kommende kulturbidrag over på forbrugerne og sende priserne på tjenesterne op. Og det vil smitte af på tv-pakkerne, spår organisationen, der ærgrer sig over flere elementer i aftalen.

Foto: Emil Helms

En afgift på seks pct. på streamingtjenesters omsætning er et af de større nye tiltag med det nye medieforlig. Afgiften er det såkaldte kulturbidrag, der skal polstre både Public Service Puljen og filmstøtten, og som regeringen med støtte fra seks andre partier i en smal aftale har besluttet skal indføres i perioden 2022-2025.

Men at tvinge streamingtjenester til at betale seks pct. af deres omsætning til dansk indhold, vil formentlig få tjenesterne til at skrue op for priserne. Og det vil sende priserne på tv-pakkerne, som i dag ofte kommer med flere streamingtjenester, op. Det er vurderingen fra Ib Konrad, der er kommunikationsdirektør i interesseorganisationen Danske Mediedistributører, som ærgrer sig over flere elementer i aftalen, der landede lørdag.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs