MediaWatch

De ti bedst tjenende youtubere skovlede knap to milliarder ind i 2021

Indtjeningen for videoplatformens største pengemaskiner, som tæller alt fra boksere til børn, steg med 40 pct. sidste år. Toplistens nummer ét har tjent 352 mio. kr.

23-årige Jimmy Donaldson alias Mr Beast er blevet millionær på Youtube | Foto: Gotpap/AP/Ritzau Scanpix

Over 90 mio. på Youtube abonnerer på kanalen Mrbeast, som amerikanske Jimmy Donaldson på 23 år står bag, og han har i 2021 vekslet det engagement til 54 mio. dollar, svarende til godt 352 mio. kr., viser en opgørelse fra Forbes, skriver Politiken.

Dermed er han den mest indtjenende person på platformen, som i 2021 rundede to milliarder aktive brugere. Den fortsatte coronapandemi har betydet flere visninger af Youtube-videoer, og det kan ses på den samlede indtjening for platformens ti største spillere i økonomisk forstand, der i 2021 samlet tjente 300 mio. dollar, svarende til  1,95 mia. kr.

Kanalindehaverne kan tjene penge via reklameindtægter direkte på deres video fra Youtube samt salg af merhandise og brandaftaler uden om Youtube-systemet. En del af Mrbeasts omsætning kom således i 2021 fra salget af omkring fem mio. særligt brandede burgermenuer, mens listens nummer to, Jake Paul, har størstedelen af sine knap 300 mio. kr. fra boksekampe.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs