MediaWatch

Venezuelaner sagsøger amerikansk tv-station for milliardbeløb

Majed Khalil kræver 1,6 mia. kr. i erstatning for injurier fremsat blandt andet af Fox News.

Sidney Powell (til venstre) blev ansat som en del af tidligere præsident Donald Trumps hold af advokater, der skulle forsøge at vriste valgsejren ud af Joe Bidens hænder. (Arkivfoto) | Foto: Jonathan Ernst/Reuters/REUTERS / X90178

En venezuelansk forretningsmand har sagsøgt den amerikanske tv-station Fox News for 250 millioner dollar. Det svarer til cirka 1,6 milliarder kroner.

Det skriver det amerikanske medie Business Insider.

Sagen drejer sig om forretningsmanden Majed Khalil. Han anklager tv-stationen og to prominente konservative amerikanere for injurierende omtale.

Ud over selve tv-stationen er dens aftenvært Lou Dobbs nævnt i søgsmålet. Det samme er tidligere præsident Donald Trumps tidligere advokat Sidney Powell.

Khalil kræver det store beløb, fordi han mener, at de tre stævnede har anklaget ham for at svindle med det amerikanske valgresultat, hvor demokraten Joe Biden løb med sejren.

Lou Dobbs - som er vært for programmet "Lou Dobbs Tonight" på Fox News - kaldte 10. december på Twitter valget i 2020 for "cyber Pearl Harbor".

Det var med reference til den japanske bombning af en amerikansk militærbase på Hawaii under Anden Verdenskrig.

"Khalil Majed Mazoub - Han er venezuelaner af libanesisk afstamning, som er højre hånd og forretningsmand for Jorge Rodriguez (formand for det venezuelanske parlament, red.)."

"Han har i praksis været vicedirektør for valgprojektet under Chavez (Hugo Chávez, tidligere præsident for Venezuela, red.) og Maduro (Nicolás Maduro, nuværende præsident for Venezuela, red.)," skrev Dobbs.

Han anklager desuden i samme opslag Khalil for at have forbindelser til den shiamuslimske gruppe Hizbollah.

Ifølge søgsmålet har Dobbs og Powell gentagne gange i udsendelser på Fox News anklaget Khalil for i samarbejde med de to selskaber Dominion Voting Systems og Smartmatic at svindle med valgresultatet i USA.

Dominion og Smartmatic producerer de elektroniske valgsystemer, som i vid udstrækning er blevet brugt i USA.

På et pressemøde 19. november sagde Sidney Powell, at de to valgsystemer var skabt i Venezuela for at sikre, at tidligere præsident Hugo Chávez aldrig nogensinde skulle tabe et valg.

Dominion har tidligere på året sagsøgt Fox News for 1,6 milliarder dollar - tilsvarende 10,5 milliarder kroner. Det er for injurier vedrørende det amerikanske valg.

I søgsmålet afviser Majed Khalil desuden, at han nogensinde skulle have haft forbindelse til hverken Dominion eller Smartmatic.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs