MediaWatch

Beretninger om sexisme og krænkelser rammer endnu en TV 2-afdeling

Tidligere medarbejdere i TV 2 fortæller til Information om grænseoverskridende og krænkende adfærd fra en nu tidligere chef i den kommercielle afdeling.

Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

13 tidligere medarbejdere i TV 2's kommercielle afdeling fortæller til Information om en stærkt seksualiseret kultur i afdelingen.

Det sker, efter at der den seneste tid har været fokus på sexisme og krænkelser i TV 2's nyhedsafdeling.

Informations historie er blevet til i samarbejde med Impact TV, som producerede dokumentarserien om sexisme på TV 2, skriver avisen.

Avisen navngiver ikke afdelingen, men i en pressemeddelelse, hvor TV 2's direktør undskylder, lyder det, at det drejer sig om stationens kommercielle afdeling.

Kvinder blev i afdelingen udsat for sexistiske bemærkninger, opfordringer til sex og befamlinger af en chef, skriver Information.

Chefen er ikke længere ansat hos TV 2.

Fem kvinder fortæller anonymt til Information om selv at blive udsat for krænkelser fra den pågældende chef. Krænkelserne strækker sig over en periode på omkring ti år.

En af de fem kvinder fortæller eksempelvis, at chefen "på en udlandsrejse kom hen til hende bagfra og kørte sine hænder ned over hendes ryg". Samtidig sagde chefen, "at han blev liderlig af at se hende gå rundt, og spurgte, om hun ville med op på hans værelse".

I en kommentar til Information skriver chefen, at det har været fremme, at "der i årenes løb har været arrangementer på TV 2, hvor tonen generelt har været for bramfri".

"Jeg vil ikke afvise, at jeg i lighed med andre på TV 2 har været en del af dette. Jeg vil imidlertid klart afvise, at jeg har udvist den opførsel eller adfærd, som beskrives, men jeg bliver naturligvis berørt over kvindernes udsagn. Jeg ville ønske, at de havde indberettet deres oplevelser til advokaten, så begge parters synspunkter kunne være blevet belyst, behandlet og afgjort i et professionelt rum," skriver han.

Han skriver desuden, at han "ikke må udtale sig om konkrete sager".

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør for TV 2, siger i pressemeddelelsen, at hun er "vred og ked af, at kvinderne har haft disse oplevelser, mens de arbejdede for TV 2".

"Det er helt uacceptabelt, og jeg vil gerne på TV 2s vegne give de berørte kvinder en klar undskyldning for det, de har været udsat for. Hvis de omtalte sager er som beskrevet, og hvis de var blevet afdækket i TV 2s advokatundersøgelse, ville det afgjort have haft ansættelsesretlige konsekvenser," siger hun.

TV 2 oplyser, at en enkelt indberetning om afdelingen har været en del af advokatundersøgelsen, der blev sat i værk sidste år og skulle undersøge kulturen på stationen. Den har indgået i et undersøgelsesforløb i forhold til en leder i den kommercielle afdeling.

Til Information fortæller Anne Engdal Stig Christensen, at advokaterne bag advokatundersøgelsen delte henvendelserne op i to.

En bunke med sager, hvor der var sket krænkelser, og mulige ansættelsesretlige konsekvenser skulle vurderes. Og en anden bunke, hvor sager, der var relevante for kulturarbejdet på TV 2, blev lagt.

I pressemeddelelsen fra TV 2 oplyses der, at der i forbindelse med advokatundersøgelsen kom henvendelser om den kommercielle afdeling. De indgik i TV 2's kulturarbejde, som blev igangsat i februar i den kommercielle afdeling.

Her er der blandt andet indført et nyt sæt retningslinjer, lyder det videre.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs