MediaWatch

TV-distributører: Momsændring er presset igennem på for kort tid

Momsændringen, der fra 2023 betyder, at danske tv-distributører skal betale over 200 mio. kr. mere årligt for rettigheder går ifølge interesseorganisation imod regeringens ønske om at styrke public service-sektoren.

Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix

Den planlagte momsændring på kunstnerisk virksomhed, som skal være med til at finansiere et økonomisk løft til Kriminalforsorgen, har affødt stor kritik fra alle kanter af tv- og kulturbranchen. Aftalen, som et politisk flertal onsdag aften blev enige om, betyder i sin nuværende form ifølge statens beregninger, at tv-distributører skal betale 260 mio. kr. i moms af de vederlag, de betaler rettighedshavere. En regning, der vil blive sendt videre til tv-abonnenterne.

Det vækker frustration hos interesseorganisationen Danske Mediedistributørers kommununikationsdirektør, Ib Konrad Jensen, at den omdiskuterede momsændring står til at blive indført, fordi der ifølge ham ikke har været tilstrækkelig dialog med brancheaktører forinden.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs