MediaWatch

TV 2-direktør efter 27 har oplevet krænkende adfærd seneste år: "Skal være mindre næste gang"

27 ansatte på TV 2 har oplevet krænkelser af seksuel karakter det seneste år ifølge ny trivselsmåling, men det er for tidligt at konkludere på, om det også tyder på, indsatsen for at ændre kulturen bør skærpes, siger direktør.

Foto: Miklos Szabo/TV 2 Danmark

Selvom TV 2 sidste år satte et internt arbejde i gang for at ændre kulturen oven på de metoo-beretninger, der kom frem, og som mundede ud i en ekstern advokatundersøgelse, så har 27 af 1209 ansatte det seneste år mindst én gang oplevet grænseoverskridende adfærd af seksuel karakter ifølge en ny trivselsmåling.

Antallet, der svarer til 2,2 pct., og som fagbladet Journalisten beskrev torsdag, er ifølge ledelsen på niveau med andre større virksomheder, der spørger på tilsvarende måde.

MediaWatch har spurgt adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen, om hun er tilfreds med fremdriften i lyset af APV-svarene.

"TV 2's kulturarbejde blev påbegyndt i efteråret 2020 med de første initiativer, og arbejdet skal fortsætte i mange år, så det er alt for tidligt at konkludere," skriver Anne Engdal Stig Christensen i et mailsvar.

"Eksempelvis er der i efteråret 2021 gennemført de første obligatoriske kurser for ledere og chefer om forebyggelse og håndtering af krænkende adfærd, og disse kurser udrulles til alle medarbejdere i 2022."

Praktikanter udsat

Afdækningen af kulturproblemerne på TV 2 - senest i dokumentaren "Metoo: Sexisme bag skærmen" - har peget på kvindelige praktikanter på TV 2 Nyhederne som en særligt udsat gruppe.

Om det billede bliver bekræftet i de 27 besvarelser, som beskriver oplevelser med fx uønskede berøringer eller kommentarer og beskeder med seksuelt indhold, vil direktøren ikke uddybe.

"Der er skærpet fortrolighed om besvarelserne i APV-undersøgelsen, så vi kan ikke udlevere detaljer om hverken alder, køn, jobfunktioner eller afdelinger," oplyser Anne Engdal Stig Christensen, der forklarer, at undersøgelsen ikke siger noget om udviklingen, fordi der i den seneste APV fra 2018 blev spurgt på en anden og mere standardiseret måde.

"I 2018 stillede TV 2 alene det spørgsmål, vi og andre skulle stille (ifølge myndighedernes krav, red.): ”Har du indenfor de seneste 12 måneder oplevet uønsket seksuel opmærksomhed?” Det svarede tre eller 0,2 pct. ja til," forklarer hun.

"Denne gang har vi stillet flere, brede og mere konkrete spørgsmål, og al erfaring viser, at en udvidet spørgeramme medfører flere bekræftende svar. Denne gang 27 bekræftende svar – et antal, som meget gerne skal være mindre næste gang."

Formålet med den udvidede spørgeramme har ifølge direktøren været at indkredse, hvilke konkrete krænkende handlinger der er tale om.

"Det betyder også, at vi får bedre mulighed for at sætte ind med målrettet handling for at undgå gentagelser," siger hun.

Afviser nøl

Efter dokumentaren udkom mandag morgen erkendte Anne Engdal Stig Christensen i en pressemeddelelse, at virksomheden havde ageret for sent, og roste de medvirkende kvinder for at stå frem. Senere samme dag skrev hun i en mail til TV 2 en undskyldning til kvinderne. Onsdag fulgte bestyrelsesformand Jimmy Maymann trop med en undskyldning. Men reaktionerne var for nølende lød det i et debatindlæg i Berlingske torsdag fra den tidligere nyhedsvært Samuel Rachlin, der klandrede ledelsen for at gemme sig bag argumentet, at de var udvidende om hændelserne.

Hvad er din kommentar til den kritik?

"TV 2 måtte ikke på forhånd få at vide, hvad dokumentaren indeholdt, og hvem der medvirkede, så vi vidste meget lidt om indholdet, ud over at det handlede om nyhedsafdelingen, da Ulla Pors blev interviewet til dokumentaren," skriver Anne Engdal Stig Christensen.

"Da vi fik kendskab til indholdet og de medvirkendes beretninger, kom vi ud, fra mig, nyhedsdirektøren og bestyrelsesformanden, med både beklagelse af ledelsessvigt og undskyldning over for de medvirkende kvinder."

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs