MediaWatch

Filmfolk vil øremærke medieskat på streamingtjenester til film - ikke tv-serier

Efter filmbranchen har set indtægterne falde i takt med streamingtjenesters fremkomst, er det kun passende, at en eventuel dansk afgift på de internationale streamingtjenester skal gå ubeskåret til produktion af danske spillefilm - ikke flere tv-serier - mener filmproducent og biografejer, der får opbakning fra Det Danske Filminstitut.

Producent og biografejer Michael Obel (tv) vil have politikerne til at sikre, at indtægter fra en eventuel ny afgift på streamingtjenester skal gå ubeskåret til produktion af danske spillefilm for at undgå, at pengene havner tilbage i streamingtjenesternes tv-serie-produktioner. | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Indtægterne på de danske spillefilm, når de i dag bliver vist på en streamingtjeneste, er ikke i nærheden af, hvad der blev tjent på en film, da de blev solgt eller lejet via dvd og blu-ray. Presset er efterhånden så voldsomt, at pengene fra en eventuel kommende afgift på internationale streamingtjenester bør gå ubeskåret til produktion af danske spillefilm. Det mener producent og biografejer af Moviehouse, Michael Obel, som får opbakning fra Det Danske Filminstitut, skriver Kulturmonitor.

"Den enkelte filmproduktion har mistet en stor del af sin finansiering, for der er bare ingen nævneværdig afregning, når en film rammer streamingtjenesterne," siger Michael Obel til mediet og tilføjer, at hvis også produktion af tv-serier kan få del i puljen af midler fra en streamingafgift, vil den miste værdi for spillefilmsproducenterne.

Ifølge tal fra DFI er den gennemsnitlige indtægt fra fysisk eller digitalt salg og leje faldet fra seks til én mio. kr. per film i perioden 2004-2019, og det har bl.a. resulteret i, at der i dag bliver støttet færre film i forhold til i 00'erne, og at budgetterne bliver sat lavere, fortæller DFI-direktør, Claus Ladegaard.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs