MediaWatch

DR er på udkig efter digital chikane officer

Trods flere tiltag for at modgå den chikane, som DR's værter og journalister bliver udsat for online, er der behov for at udbygge og samle indsatsen med en dedikeret medarbejder.

Foto: Finn Frandsen

Mails med skældsord, overfusninger i Instagram-indbakken og tilsvininger i kommentarfelter er noget af det, som nogle værter og journalister på DR bliver udsat for som konsekvens af deres arbejde. Derfor søger DR lige nu en såkaldt digital chikane officer, skriver Journalisten og DR.

Officeren skal være samlingspunktet for DR's indsats mod digital chikane af medarbejderne, og skal bl.a. udbrede kendskabet til en række interne retningslinjer for håndteringen af online ondskabsfuldheder, som DR vedtog i 2019.

"Vi har de senere år sat digital chikane højt på dagsordenen og taget problemstillingen dybt alvorligt blandt andet gennem interne retningslinjer med fokus på håndtering af og moderation af DR’s egne sociale medier. Men vi kan se, at der er brug for en endnu mere vedholdende og systematisk indsats på tværs af hele DR for at dæmme op for den digitale chikane, som er stigende ifølge de meldinger, vi får fra både medarbejdere og chefer," siger Anders Kern Boje, underdirektør i DR Nyheder i en meddelelse.

Foruden reglerne på de indre linjer, har DR delvist anonymiseret journalisterne på DR Nyheders udlandsredaktion, der skriver artikler til dr.dk, fordi enkelte medarbejdere oplevede chikane på deres personlige sociale medieprofiler på grund af deres arbejde. Stationen har også oprustet på antallet af moderatorer til at luge ud i kommentarsporene på DR's egne sociale mediekonti, fremgår det.

Ud over at bygge videre på de eksisterende tiltag får den nye officer også ansvar for at være "ressourceperson", når en medarbejder bliver udsat for chikanøs opførsel.

Stillingen er eksperimentel og vil derfor være tidsbegrænset til 12 måneder, hvorefter DR vil vurdere om den skal indgå i en mere langsigtet anti-chikane-strategi.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs