MediaWatch

Koreansk hitserie slår officielt åbningsrekord på Netflix

111 millioner brugere har siden 17. september åbnet for serien "Squid Game" på Netflix for at se med.

Foto: GIUSEPPE CACACE/AFP/Ritzau Scanpix

Den koreanske hitserie "Squid Game" er officielt blevet Netflix' mest populære debutserie nogensinde. Det oplyser streamingtjenesten tirsdag.

Således er 111 mio. brugere gået i gang med serien, siden den fik premiere på tjenesten 17. september.

"Squid Game" tager udgangspunkt i en makaber verden, hvor fattige og gældsramte borgere i Sydkorea bliver inviteret til at dyste mod hinanden i traditionelle børnelege i en form for gameshow.

Mens vinderen kan tjene millioner af kroner i kontanter, så bliver taberne i spillet slået ihjel.

Serien har siden sin debut taget verden med storm. Den har toppet Netflix' hitlister i mere end 80 lande og har spredt sig som en steppebrand på sociale medier.

""Squid Game" har officielt nået 111 mio. fans, hvilket gør den til vores største lancering af en serie nogensinde," skriver Netflix på Twitter.

Til sammenligning nåede den populære serie "Bridgerton" ifølge Netflix 82 millioner husstande i ugerne efter sin debut.

Streamingtjenesten inkluderer i tallene enhver bruger, der har set en del af et afsnit i mindst to minutter.

"Squid Game" kan ses på Netflix med undertekster eller i en dubbed version på engelsk. Det har hjulpet med at udvide seriens potentielle publikum.

Serien er det seneste succesfulde forsøg fra Netflix på at udvide tjenestens internationale og ikke-engelsksprogede indhold. Netflix' tredjemest streamede debutserie nogensinde er den fransksprogede serie "Lupin".

"Squid Game" ses også af iagttagere som et eksempel på Sydkoreas stigende indflydelse på den globale populærkultur.

Den følger således i fodsporene på k-popbandet BTS og den Oscar-vindende film "Parasite", der begge er blevet globale succeser.

I februar annoncerede Netflix, at tjeneste alene i år vil bruge 500 mio. dollar på film og serier produceret i Sydkorea.

Det svarer til cirka 3,2 mia. kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs