MediaWatch

Lea Korsgaard afløser Lisbeth Knudsen som formand for DMJX

Chefredaktør for Zetland, Lea Korsgaard, bliver ny bestyrelsesformand for Danmarks- Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) efter Lisbeth Knudsen har meldt sin afgang.

Lea Korsgaard er udnævnt til ny formand for DMJX fra 1. november | Foto: Brian Karmark/Ritzau Scanpix

Knap to år efter Lisbeth Knudsen meldte sin afgang som bestyrelsesformand for Danmarks- Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) er hendes afløser udpeget, fremgår det af en pressemeddelelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Det bliver Lea Korsgaard, ansv. chefredaktør for Zetland, der 1. november overtager formandsposten de kommende fire år. Lisbeth Knudsen nåede at have posten i 16 år.

"Jeg vil gerne takke Lisbeth Knudsen for den meget store indsats, hun har lagt i arbejdet som formand for bestyrelsen. DMJX har været inde i en positiv udvikling med hende for bordenden. Jeg er glad for, at Lea Korsgaard har takket ja til nu at stå i spidsen for den videre udvikling af DMJX. Lea Korsgaard er en dygtig og idérig leder, som jeg forventer mig meget af," udtaler uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen i forbindelse med udnævnelsen.

Lea Korsgaard siger, at hun ser en samfundsopgave i rollen, som hun er udpeget til frem til 31. oktober 2025.

"I de her år skal journalistikken komme med vigtige svar på nogle af de helt store udfordringer, vi som samfund står overfor: Svindende tillid, en fragmenteret offentlig samtale og en genforhandling af, hvad meningsfulde, demokratiske fællesskaber overhovedet vil sige. I jagten på de svar spiller journalist- og kommunikationsuddannelserne en central rolle, og jeg glæder mig enormt til at forfølge svarene på DMJX sammen med skolens dygtige medarbejdere og den øvrige bestyrelse," udtaler Lea Korsgaard.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs