MediaWatch

Nye Disney-film får resten af året premiere i biografen først

Disney satser på, at folk verden over vender tilbage til biograferne i lanceringen af resten af årets film.

Foto: Finn Frandsen

Disney har besluttet at give resten af sine nye film i 2021 debut i biografen, inden de rammer diverse streamingtjenester.

Det oplyser underholdningsgiganten sent fredag.

Meldingen kan give et rygstød til biograferne, som har kæmpet med coronanedlukninger og med at få folk tilbage i salene efter hele eller delvise genåbninger.

Disney har for nylig udgivet flere større film - blandt andet "Black Widow", hvor Scarlett Johansson spiller hovedrollen - på streamingtjenesten Disney+, samtidig med at filmene fik premiere i biograferne.

Det har ført til kritik fra desperate biografer, som har mistet indtjening.

"Der er kun én måde, hvorpå man kan skabe en milliardforretning," udtalte direktøren for biografkæden AMC Theatres i august.

"Vis film i biograferne først."

Blandt de Disney-film, der står til at få premiere, er Marvel-filmen "Eternals". Også Ridley Scott-filmen "The Last Duel" og instruktøren Steven Spielbergs genindspilning af "West Side Story" får premiere i år.

Alle vil de blive vist 45 dage i biografen, før de bliver gjort tilgængelige på streamingtjenester.

Meldingen kommer i kølvandet på, at filmen "Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings" har fået pæn succes med premiere udelukkende i biograferne.

Filmen var den første Marvel-film i to år, der fik premiere kun i biograferne.

Skuespilleren Scarlett Johansson har sagsøgt Disney for at udgive Black Widow på Disney+ samtidig med biografpremieren.

Ifølge skuespilleren var hun i kontrakten garanteret, at filmen først skulle have premiere i biograferne. Hendes løn for filmen er i høj grad baseret på, hvordan filmen klarer sig i biograferne.

Amerikanske biografer langer ud efter Disney for streaming-premiere 

SF Studios indgår aftale med biografer om flere premierefilm

Nordisk Film Biografer forudser flerårig armlægning med distributører  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs