MediaWatch

SF Studios indgår aftale med biografer om flere premierefilm

Efter længere tids armlægning har SF Studios, der håndterer film fra filmselskabet Warner Bros., indgået aftale med danske biografer, der sætter flere film på biografplakaten den kommende tid.

Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Filmdistributøren SF Studios har indgået en aftale, der giver udsigt til, at flere amerikanske film får biografpremiere den kommende tid. Det skriver Filmmagasinet Ekko.

"Det gør mig rigtig glad, at vi nu har lavet aftaler over hele linjen på disse film, og det lover godt for den nære fremtid og det videre samarbejde med biograferne," udtaler distributionschef Frederik Malling Juul fra SF Studios, der håndterer Warner Bros. titler på det danske marked.

Frederik Malling Juul uddyber over for MediaWatch, at aftalen baner vej for bred dansk biografpremiere på de to film "Space Jam: A New Legacy", der åbner 15. juli, og "The Suicide Squad", der har premiere 5. august. Efterårets storfilm "Dune" har SF Studios foreløbig indgået aftale med kæden Cinemaxx omkring, mens forhandlingerne om den film fortsætter med de øvrige biografer i Nordisk Film Biografer og Fokus Biograferne efter sommerferien, oplyser han.

Biograferne har den seneste tid ligget i hårde forhandlinger med distributører om vilkår og pris for premierefilm fra de store amerikanske filmstudier.

Det skyldes, at producenterne har valgt at frigive flere storfilm på streamingtjenester samtidig med biografpremieren. Ifølge biograferne har de imidlertid skullet betale samme pris for filmene, selvom de ikke har haft samme eneret som normalt på visningen i den første periode - det såkaldte biografvindue.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs