MediaWatch

Semifinale i EM blev stort tv-hit: Over 2 millioner fulgte kampen på DR1

Det danske landshold trak det hidtil højeste seertal til skærmene under EM-semifinalen mod England onsdag.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Mange danskere har set med i flimmerkassen, når Danmark har spillet ved EM, men der har på intet tidspunkt været flere tv-seere, end der var til semifinalen mod England onsdag.

2,218 millioner danskere så Danmark tabe på DR1 på flow-tv og streaming, oplyser DR Medieforskning.

Seerandelen var på 94, og det betyder, at 94 pct. af de danskere, der havde tv'et tændt onsdag aften, så fodbold på DR1.

Derudover kommer alle de danskere, der så kampen på Nordic Entertainment Groups (Nent) streamingtjeneste Viaplay eller på en storskærm ude i landet. Det har ikke været muligt at få indsigt i Viaplays seertal.

Tallet er som nævnt det højeste under EM-slutrunden, hvor Danmark nåede at spille seks kampe.

Kigger man i det historiske perspektiv, blev onsdagens kamp set af flere end VM-ottendedelsfinalen mod Kroatien i 2018, hvor 2,083 millioner havde stillet tv’et ind på DR1.

Flere kampe ved tidligere slutrunder har dog haft flere seere end onsdagens semifinale. Ved EM i 2012 så 2,379 millioner eksempelvis med, da Danmark tabte 1-2 til Tyskland i gruppespillet.

Heller ikke EM-semifinalen og finalen i 1992 kan 2021-versionen af det danske landshold hamle op med. Til semifinalen i triumfåret så 2,657 millioner seere med, og da Danmark vandt finalen, var der 2,632 millioner seere på TV 2.

En del af årsagen til, at tallene var højere tidligere, er, at færre ser tv i dag. Det skyldes, at flere og flere vælger streaming, som er sværere at måle end tv, ligesom flere store aktører på streamingmarkedet holder tallene tæt til kroppen.

Den sidste gruppekamp mod Rusland blev den næstmest sete under årets EM-slutrunde. Ifølge Kantar Gallups officielle seertal var 1,969 millioner danskere placeret foran skærmen.

Danmarks kvartfinale mod Tjekkiet er den tredjemest sete kamp med 1,669 millioner seere, og derefter følger kampene mod Finland, Wales og Belgien. Sidstnævnte blev vist på TV3 og ikke på DR1.

Nent har haft rettighederne til at vise alle kampe på Viaplay, men det har som nævnt ikke været muligt at få indsigt i seertallene fra den kant.

Danmarks semifinale har også trukket seere i udlandet. I Tyskland så 15,52 millioner med på ZDF, og kampen blev derfor den mest sete EM-kamp uden tysk deltagelse.

I Norge så i gennemsnit 1,125 millioner seere med, og kampen er den hidtil mest sete kamp under EM, skriver det norske medie Kampanje.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs