MediaWatch

Nent afslutter kursskifte og sælger 12 non-fiktionsproducenter til Freemantle

Som et led i strategien om at fokusere indholdsproduktionen på manuskriptbårne film og serier målrettet streamingmarkedet har Nent frasolgt 12 produktionsselskaber i de nordiske lande til RTL-ejet tv-selskab.

Programmet "Over Atlanten" er produceret af danske Strong Productions, som er blevet frasolgt som del af Nents aftale med Fremantle. | Foto: Anthon Unger

Efter en salgsproces på mere end et år, afslutter Nent omlægningen af produktionsgrenen i koncernen, Nent Studios.

Den internationale produktionsgigant Freemantle overtager ejerskabet af 12 nordiske non-fiktionsselskaber fra Nordic Entertainment Group (Nent). Det skriver Nent i en pressemedelelse.

Med frasalget har broadcasteren krydset den sidste kasse af i sin plan om at koncentrere indholdsproduktionen i Nent Studios om fiktion - med henblik på at skyde flere dramatitler og penge i streamingtjenesten Viaplay og dermed polstre porteføljen til kommende udvidelser i bl.a. USA.

"Denne aftale afslutter de frasalg af Studio-aktiver, vi havde planlagt. Vores tilbageværende Studio-aktiver vil nu primært fokusere på at levere fiktionsindhold eksklusivt til Viaplay, hvilket fremadrettet vil føre til, at Studios bliver fraskilt som en separat omsætningsenhed i vores regnskaber," siger Gabriel Catrina, Nents økonomidirketør i meddelelsen.

Det fremgår ikke, hvor meget Fremantle har givet for at overtage tøjlerne i de 12 selskaber, der bl.a. tæller den danske producent Strong Productions, der står bag reality- og underholdningskoncepter som "Over Atlanten" og "Date mig nøgen".

Foruden det danske selskab, råder Fremantle nu over Grillifilms, Moskito Television og Production House fra Finland; Monster, Novemberfilm, One Big Happy Family, Playroom, Rakett og Strix TV fra Norge samt Baluba and Strix Television fra Sverige.

Fremantle er en del af koncernen RTL Group, der igen er ejet af det enorme, tyske mediekonglomerat Bertelsmann.

Internationale ambitioner

Nent håber at nå 4,5 mio. streamingabonnenter uden for Norden i 2025 og 10,5 mio. i alt.

Eftertragtede og dyre sportsrettigheder har været spydspidsen, som Nent har brugt til at bryde igennem på streamingmarkeder i de baltiske lande i foråret og de vil også være rambukken når Viaplay lanceres i Polen senere i 2021. Det samme vil være tilfældet, når Viaplay udrulles i Holland i primo 2022, hvor der satses særligt stort på rettigheder til Formel-1.

Den mest ambitiøse del af Viaplay-udvidelsen falder, når tjenesten gør indtog i USA i slutningen af 2021. Her er konkurrencen på sportsrettigheder og reality-indhold dog så skarp, at Nent satser hundreder af mio. kr. på at producere engelsksprogede film om nordisk historie for at få foden inden for i de amerikanske husstande.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs