MediaWatch

Filmdistributør tror på dynamisk biografvindue tilpasset de enkelte film

Coronapandemien har forkortet eller helt fjernet det vindue, biograferne normalt har premierefilm for sig selv, før de lander på bl.a. streamingtjenester, og det har fået biografer til helt at droppe storfilm. Ifølge SF Studios er det på tide, at biografvinduet kommer op til revision.

Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det hidtidige biografvindue på fire måneder eller 122 dage står for skud - men vinduet vil ikke forsvinde helt. Sådan lyder det fra distributionschef Frederik Malling Juul fra SF Studios i dagens udgave af Politiken.

"Jeg tror, at vi kommer til at arbejde med et dynamisk vindue, hvor man finder den rigtige periode for hver film. Der er jo ingen grund til, at en film skal ligge på hylden i tre måneder, før man må se dem digitalt. Det er jo fjollet, hvis biograferne har eksklusivitet på en film, selv om de ikke spiller den. Men jeg tror ikke, at vi kommer til at se simultan udgivelse, når vi nærmer os normale tilstande igen", siger Frederik Malling Juul til Politiken.

Udtalelsen kommer i forbindelse med, at landets største biografkæder Nordisk Film Biografer og Cinemaxx har valgt at droppe flere storfilm, bl.a. oscarvinderen "Nomadland" og "Godzilla vs. Kong", fordi de snart bliver eller allerede er blevet gjort tilgængelige på streamingtjenester.

Biograferne mener, at de skal betale en lavere pris for at vise filmene, når det traditionelle biografvindue, hvor biograferne har eksklusiv ret til at vise filmene, er væk eller kraftigt reduceret.

"For os er det logik, at hvis produktet bliver mindre værd, så skal vi også betale en mindre pris," sagde Casper Bonavent, adm. direktør for Nordisk Film Biografer, i sidste uge til Finans, hvor han luftede bekymringen om, at biografgæsterne vil blive væk, når de ved, at de snart eller allerede kan se filmen på en streamingtjeneste.

I Politiken afviser Frederik Malling Juul fra SF Studios præmissen om, at et kortere biografvindue vil få folk til at blive hjemme og se filmene i fjernsynet i stedet for, da der er tale om to forskellige filmoplevelser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs