MediaWatch

Nent stiger på børsen efter positiv analyse

En analyse fra Carnegie, der vurderer Nents finansielle målsætninger som opnåelige, sender aktien i vejret for den svenske mediekoncern.

Foto: PR/Nent

Nordic Entertainment Group, der også er kendt som Nent, stiger stort på børsen i Stockholm, efter at Carnegie har udsendt en ny, positiv analyse for selskabet.

Her hæves kursmålet til 550 svenske kr. fra 400 svenske kr.

Det skriver Bloomberg News.

I analysen ser Carnegie en række finansielle målsætninger fra selskabet, der vil kræve, at Nent mere end fordobler sin nuværende margin til 15 pct. inden 2025, som værende opnåeligt for selskabet.

Når Nent de målsætninger, som Carnegie fremsætter, kan aktiekursen ramme 1000 svenske kr., skriver Bloomberg.

Aktieemission på vej

Meldingen kommer op til en ekstraordinær generalforsamling, som Nent afholder 25. januar bl.a. for at få godkendt planerne om at udstede nye aktier.

Skridtet skal finansiere mediekoncernens ambitiøse vækstplaner for streamingtjenesten Viaplay frem mod 2025, der blev fremlagt i november sidste år.

Målet for de kommende fem år er årlige vækstrater på 18-20 pct., og så skal driftsmarginen altså hæves fra de nuværende omkring 7 til 15 pct. i 2025. Antallet af abonnenter skal i 2025 være øget til 10,5 mio. fra de nuværende omkring 3 mio.

Streamingtjenesten eksisterer i dag i Norden, men ventes på markedet i år i Estland, Letland og Litauen i marts og senere Polen samt USA. Dertil kommer yderligere mindst fem lande, hvor Viaplay efter planen skal lanceres i 2022 og 2023.

Ekspansionen kommer til at koste penge, og derfor vil Nent hente 3,5 mia. svenske kr. ved aktieemission. Nent forventer, at de nye aktiviteter uden for Norden vil nå breakeven i 2025, men venter indtil da et tab på 2,5 mia. kr.

Tirsdag ved middagstid stiger aktien 8 pct. til 489,60 svenske kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs