MediaWatch

Disney-juleshow tiltrak rekordmange danske og svenske seere

I Danmark så 1,119 millioner seere "Disneys juleshow" i 2016, men den rekord er slået i år.

Foto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix

Hele 1,325 mio. seere så med, da "Disneys juleshow" løb over skærmen på DR1 juleaftensdag.

Dermed er rekorden på 1,119 mio. seere fra 2016 slået.

Det oplyser DR Medieforskning.

Der bor omkring 5,8 mio. mennesker i Danmark, så det svarer til, at knap hver fjerde dansker så med, da Askepot igen fik sin kjole, og Bambi som vanligt skvattede rundt på isen.

Også i Sverige har tegnefilmsklassikeren sat rekord. Her så 4,5 mio. svenskere med, da programmet, som på svensk hedder "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul", blev vist på kanalen SVT.

Med et indbyggertal på omkring 10,3 mio. svarer det til over 40 pct. af den svenske befolkning.

Den forrige rekord blev sat i 1997, hvor 4,32 mio. svenskere så med.

SVT var i det hele taget en populær kanal juleaften, skriver nyhedsbureauet TT. Næsten 7 mio. personer var forbi kanalen.

"I år er der mange, som ikke har kunnet fejre juleaften med deres kære. Så bliver fjernsynet en ekstra vigtig kilde til selskab og håb," siger SVT's adm. direktør, Hanna Stjärne, ifølge TT.

I Norge var Disney-programmet det næstmest sete program på NRK juleaften med 692.000 seere.

Med en befolkning på omkring 5,3 mio. svarer til cirka 12 pct.

Tegnefilmskavalkaden blev kun slået af julefilmen "Three Wishes for Cinderella", som tiltrak 708.000 seere.

I Norge blev Disney-programmet første gang vist på NRK i 1979. I Sverige kunne Jesper Fårekylling første gang slå tonen an i 1960 på SVT, mens programmet er blevet vist i Danmark siden 1967.

Først i 1991 blev juleaftensdag den faste sendedag herhjemme.

Juleshowet, som oversat fra engelsk hedder "Fra alle os til alle jer", blev første gang vist i USA i 1958.

Showet består af en fast række små Disney-tegnefilm med blandt andre Anders And, Mickey Mouse og Pluto samt Askepot og Snehvide.

Til sidst præsenterer Jesper Fårekylling årets to overraskelser, som er bidder fra kommende tegnefilm.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs