MediaWatch

TV 2 Play runder 700.000 abonnenter

En vækst i omsætningen på knap 40 pct. har TV 2 kurs mod på streamingtjenesten TV 2 Play. Abonnementsbasen er krydset op over 700.000, men mere vækst på streaming er afgørende for at fastholde gennemslagskraften i et tv-marked i opbrud, understreger viceadm. direktør.

Flemming Rasmussen, viceadm. direktør, TV 2. | Foto: TV 2

Efter at være kommet op over 600.000 i begyndelsen af året har abonnementsbasen på TV 2's streamingtjeneste TV 2 Play rundet 700.000. Det oplyser tv-selskabet i en meddelelse.

Det nye abonnementstal blev nået i tredje kvartal. De 700.000 abonnenter svarer ifølge TV 2 til, at godt 1,5 mio. mennesker kan tilgå indholdet på TV 2 Play.

TV 2 betoner, at selskabet trods væksten har et arbejde foran sig, og lægger vægt på vigtigheden af fremgang på streaming i en situation, hvor tv-seere i stigende grad fravælger tv-pakker.

"Hvis den udvikling fortsætter, og vi ikke tilpasser os de ændrede markedsvilkår, truer det TV 2's fremtid som kommerciel public service-leverandør og ikke mindst TV 2's gennemslagskraft. Væksten og udbredelsen af TV 2 Play er helt afgørende, for at vi kan fremtidssikre TV 2, og derfor er TV 2 Play vores hovedfokus i de kommende år," udtaler Flemming Rasmussen, viceadm. direktør for TV 2, i meddelelsen.

Ny sportspakke

TV 2 oplyser samtidig, at omsætningen fra TV 2 Play i 2020 har kurs mod at stige med knap 40 pct. i forhold til sidste år. Selskabet sætter ikke kroner og ører på den forventede omsætning.

En del af væksten kommer fra en ny og dyrere sportspakke, som TV 2 introducerede omkring årsskiftet. Den blev lanceret, efter TV 2 købte de fulde rettigheder til de bedste fodboldligaer i Italien og Spanien.

"Kunderne har generelt taget rigtig godt imod muligheden for et større og bedre sportstilbud, og det har i høj grad været med til at drive væksten. Samtidig har vi etableret nye partnerskaber med blandt andet Yousee i deres "Bland Selv"-løsning, og det har også fået flere danskere ind på TV 2 Play," udtaler Stig Møller Christensen, salgsdirektør for TV 2 betalings-tv.

Reklamesalget på TV 2 Play bidrager også til forventningen om en samlet omsætningsvækst på 40 pct. Det skyldes de mere målrettede reklamer, addressable tv.

"Addressable tv har leveret en imponerende vækst i 2020, og vi oplever måned for måned en øget efterspørgsel på vores reklameprodukter på TV 2 Play. Flere af vores annoncører investerer i de målrettede reklamer – enten som supplement til tv-kampagnen eller som rene, digitale kampagner," udtaler Peter Olafsson, salgsdirektør for TV 2 Reklamesalg.

Kommende strategi med Play i centrum

TV 2 har længe sat streamingtjenesten højt på dagsordenen, og det kommer også til udtryk i selskabets strategi for de kommende år. Den præsenteres i januar og har navnet "TV 2 Play til alle", oplyste adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen i november.

Hovedoverskriften er at beholde TV 2's gennemslagskraft i en fremtid, hvor streaming bliver stadig mere fremtrædende.

"Vi har en markedsandel på 40-50 pct. på lineært tv. På streaming har vi en andel på omkring 10 pct. Det er en kæmpe opgave at flytte relevansen over i en streamingverden, og det er en svær opgave, som vi glæder os til," sagde Anne Engdal Stig Christensen i november til MediaWatch.

TV 2's kanaler tegnede sig i tredje kvartal for godt 46 pct. af den samlede tv-sening. Seerandelen er steget i 2020, bl.a. efter flere TV 2-kanaler har fået bedre placeringer i Yousees pakker, ligesom Yousees brud med Discovery Networks har flyttet seerandele til Discoverys konkurrenter på markedet – herunder TV 2.

Mindre dominerende er TV 2, hvis man alene ser på udbredelsen af streamingtjenester. Ifølge tal fra Kantar Gallup blev TV 2 Play i oktober brugt ugentligt af 22 pct. af befolkningen. Det er omtrent halvdelen af Netflix' udbredelse og også færre end de 26 pct., der ugentligt lagde vejen forbi Viaplay, som Nordic Entertainment Group står bag.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs