Disney omstrukturerer for at sætte skub i streaming

Den store amerikanske underholdningskoncern Walt Disney vil gennemføre en omstrukturering af flere af sine forretninger med det formål at øge fokus på sin streamingforretning.
Det gælder blandt andet Disney+, som blev lanceret i november sidste år.
Meddelelsen, der kom mandag aften, gav en kursstigning i eftermarkedet.
Disney lægger tre forretninger sammen i én stor division. Det er tv-netværkene, filmstudierne og direkte-til-forbrugerne-forretningen, hvor blandt andet streaming og kabelpakker ligger, der nu bliver til én samlet forretningsenhed.
Med den nye struktur vil divisionen selv kunne vælge, hvilke film og tv-programmer, der kan få debut på streaming frem for på tv eller i biograferne.
Disney+ har allerede rundet 60 mio. abonnenter, selv om tjenesten endnu ikke har været i luften i et helt år. Omvendt falder kundeantallet på kabel-tv, ligesom seertallene bakker på Disneys kanaler.
"På baggrund af den utrolige succes for Disney+ og vore planer om at accelerere vore direkte-til-forbrugerne-forretning positionerer vi strategisk vores selskab til mere effektivt at støtte vores vækststrategi og øge værdien for aktionærerne," siger Bob Chapek, der er topchef hos Disney, i en meddelelse.
Disney har også streamingtjenesterne ESP+ og Hulu.
Disneys aktie steg 5,1 pct. til 131,35 dollar i mandagens eftermarked, mens den i den ordinære handel endte stort set uændret.