MediaWatch

Disney omstrukturerer for at sætte skub i streaming

En omstrukturering hos underholdningskoncernen Walt Disney skal øge fokus på streaming.

Foto: Nick Agro/AFP/Ritzau Scanpix

Den store amerikanske underholdningskoncern Walt Disney vil gennemføre en omstrukturering af flere af sine forretninger med det formål at øge fokus på sin streamingforretning.

Det gælder blandt andet Disney+, som blev lanceret i november sidste år.

Meddelelsen, der kom mandag aften, gav en kursstigning i eftermarkedet.

Disney lægger tre forretninger sammen i én stor division. Det er tv-netværkene, filmstudierne og direkte-til-forbrugerne-forretningen, hvor blandt andet streaming og kabelpakker ligger, der nu bliver til én samlet forretningsenhed.

Med den nye struktur vil divisionen selv kunne vælge, hvilke film og tv-programmer, der kan få debut på streaming frem for på tv eller i biograferne.

Disney+ har allerede rundet 60 mio. abonnenter, selv om tjenesten endnu ikke har været i luften i et helt år. Omvendt falder kundeantallet på kabel-tv, ligesom seertallene bakker på Disneys kanaler.

"På baggrund af den utrolige succes for Disney+ og vore planer om at accelerere vore direkte-til-forbrugerne-forretning positionerer vi strategisk vores selskab til mere effektivt at støtte vores vækststrategi og øge værdien for aktionærerne," siger Bob Chapek, der er topchef hos Disney, i en meddelelse.

Disney har også streamingtjenesterne ESP+ og Hulu.

Disneys aktie steg 5,1 pct. til 131,35 dollar i mandagens eftermarked, mens den i den ordinære handel endte stort set uændret.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs