MediaWatch

TV 2 møder kritik efter sexisme-debat i medieprogram

TV 2 er mødt med kritik fra flere tidligere ansatte, efter nyhedsdirektør i "Presselogen" på TV 2 News, afviste en sexistisk kultur på tv-stationen. TV 2's direktør vil indlede en undersøgelse blandt kvindelige ansatte.

Foto: Martin Lehmann

Efter TV 2's nyhedsdirektør, Mikkel Hertz, i medieprogrammet "Presselogen" på TV 2 News, afviste i forbindelse med en debat om Sofie Linde-sagen, at der skulle være en sexistisk kultur på tv-stationen, startede en lavine af kritiske kommentarer om programmet på sociale medier om bl.a. manglende kritiske spørgsmål til nyhedsdirektøren.

Samtidig rejser en række af tidligere ansatte hos TV 2 nu en kritik af kulturen på tv-stationen, der er præget af sexisme og mandschauvinisme. Det skriver Berlingske på baggrund af flere kilder.

Flere kvinder, der alle har været ansat i TV 2's nyhedsafdeling, beskriver en grænseoverskridende hverdag over for Berlingske bl.a. med seksualiserede kommentarer, og det sammen med den seneste tids debat om sexisme i mediebranchen, får nu adm. direktør hos TV 2, Anne Engdal Stig Christensen, til at initiere samtaler med kvindelige ansatte herunder også journalistpraktikanter.

"Når du spørger mig, om vi har et generelt problem på TV 2, så vil jeg tillade mig at sige, at det ved jeg ikke. For det handler ikke om, hvad jeg tror, eller andre ledere tror, det handler om, hvad vores medarbejdere oplever i det daglige. Derfor vil jeg benytte den her anledning til at komme ud og få taget temperaturen på vores generelle kultur på TV 2," sagde Anne Stig Engdal Christensen mandag til MediaWatch.

Samtalerne med de ansatte skal ifølge TV 2-direktøren følges op af debatter i de enkelte afdelinger, og i det hele taget væves tættere ind i TV 2's tekstur på den lange bane, lød det.

TV 2-topchef vil mødes med kvindelige ansatte efter sexisme-debat 

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs