MediaWatch

Disney ser potentiale i dansk streamingmarked trods mange konkurrenter

Når Disney i næste uge sender streamingtjeneste på markedet i bl.a. Danmark, så er det ikke med en ambition om at udkonkurrere konkurrenterne, siger landechef til Børsen.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Om få dage ruller den amerikanske underholdningskæmpe The Walt Disney Company sin streamingtjeneste Disney+ ud i Danmark med en offensiv prisstrategi og et ønske om at mase sig ind i markedet mellem konkurrenterne. Det skriver Børsen.

Avisen har talt med Disneys landechef for Norden og Baltikum, Hans Van Rijn, som fortæller, at der ikke er en ambition om at udkonkurrere hverken Netflix eller andre konkurrenter, men at Disney+ bør opfattes som et supplement til andre tilbud.

“Folk kender vores brand og vores historier, og vi kommer ind på et marked, som vi tror vækster yderligere. Men det er også et marked, hvor hver husstand i gennemsnit har et basisabonnement og et interessebaseret tilvalg – f.eks. inden for sport eller film. Det er her, vi mener, vi kan komme ind,” siger Hans van Rijn til Børsen.

Lavere prissætning end Netflix

Disney lancerer den nye streamingtjeneste i Danmark den 15. september. Tjenesten ruller ind på markedet med over 500 film, 7300 episoder og 40 originale produktioner fra Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic.

Prissætningen ligger under konkurrenter som Netflix og HBO og er 59 kr. per måned. Tegner man årsabonnement inden lanceringsdatoen, bliver gennemsnitsprisen 41 kr. månedligt.

DR's publiceringschef, Peter Rosberg, fortalte i sidste uge til Finans, at han forventer, at Disney+ bliver en stærk konkurrent til de danske aktører.

"Vi har fulgt Disney+’s lancering i Europa, og vi bemærker, at de hurtigt etablerer sig på de lokale markeder. Vi forventer ligeledes, at de hurtigt bliver en stærk aktør i Danmark," lød det i sidste uge.

DR forventer hård konkurrence fra Disneys streamingtjeneste

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere