En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
07.05.2020kl. 12.24

TDC-direktør: "Vi taber for mange tv-kunder"

Yousee er inde i en ond spiral, hvor konflikten med Discovery fører til tab af kunder på både tv, bredbånd og mobilmarkedet. Ifølge finansdirektør Lasse Pilgaard skal TDC genopbygge tilliden med flere fordele for kunderne.
Lasse Pilgaard, koncernefinansdirektør, TDC. | Foto: Gregers Tycho/Ritzau/Ritzau Scanpix
af MALTE OXVIG

Den hårde konflikt med Discovery Networks har slået skår af tilliden hos kunderne i TDC's største kunderettede brand Yousee.

Det siger TDC's koncernfinansdirektør Lasse Pilgaard til ITWatch i kølvandet på et regnskab for første kvartal, der viser, at tv-kunder i hobetal har sagt deres abonnementer op.

I årets tre første måneder mistede Yousee 61.000 tv-kunder, hvilket nærmest var på niveau med faldet i hele 2019. Her sagde 71.000 tv-kunder farvel.

Det gør ondt på driftsindtjeningen i TDC's kundevendte selskab Nuuday, som Yousee er en del af, der daler med 9,1 pct., svarende til 458 mio. kr., sammenlignet med første kvartal sidste år.

"Vi taber for mange tv-kunder. Det er et resultat af en uskøn proces med Discovery. Vi forstår det, men vi kan ikke være tilfredse med udviklingen," siger Lasse Pilgaard til ITWatch.

Har mistet knap 300.000 kunder på fire år

Yousee, der er Danmarks største tv-selskab, har haft stor tilbagegang af kunder de seneste år.

Det er en udvikling, som generelt set har præget tv-branchen og dermed ikke kun har ramt Yousee.

De seneste kvartaler har YouSee yderligere været påvirket af en strid med partneren Discovery, som endte med en opsigelse af samarbejdet ved årsskiftet.

Her kan du se kundeudviklingen hos YouSee de seneste år.

* 2014: 1.402.000.

* 2015: 1.392.000.

* 2016: 1.396.000.

* 2017: 1.357.000.

* 2018: 1.281.000.

* 2019: 1.225.000.

* 2020: 1.110.000.

Kilde: TDC's regnskaber.

/ritzau/

Der er tale om en ond spiral, fordi Discovery-konflikten også trækker spor i Nuudays mobil- og bredbåndsforretning, hvor henholdsvis 35.000 og 31.000 privatkunder opsagde deres abonnement. Årsagen er, at en tv-kunde typisk også køber mobiltelefoni og bredbånd hos Yousee.

"Når man sælger mange produkter til en kunde, skaber det mere loyalitet, og på samme måde har det den modsatte effekt i denne situation. Når man mister en tv-kunde, så vil der ofte være kunder, der kigger på, om de skal skifte bredbånd. Især hvis de skifter til en fiberleverandør, der også sælger tv," siger han og understreger, at de mindre brands i form af blandt andet Telmore og Hiper gør det godt.

Nøgleordet for at vende udviklingen er at genoprette tilliden til Yousee.

"I forbindelse med den uskønne proces med Discovery har mange reageret, fordi de har haft manglende tillid til brandet. De har ikke nødvendigvis været utilfredse med produktet og prisen. Så det starter med at få tilliden tilbage," siger Lasse Pilgaard.

TDC's regnskab

TDC Group består af de to selskaber Nuuday og TDC Net. Førstnævnte inderholder de kunderettede brands Yousee, Telmore, Hiper og TDC Erhverv, mens Netco ejer infrastrukturen og sælger wholesale.

I første kvartal af 2020 faldt koncernens omsætning med 4,1 pct. til 4,126 mia. kr. Ebitda-resultatet dalede med 2 pct. sammenlignet med samme periode sidste år og landede på 1,664 mia. kr.

For Nuudays vedkommende lød omsætningen på 3,764 mia. kr., hvilket svarer til et fald på 4,2 pct. Driftsindtjeningen gik tilbage med 9,1 pct. til 458 mio. kr.

I TDC Net var udviklingen mere positiv, om end omsætningen også faldt her. Den gik 0,7 pct. tilbage og landede på 1,773 mia. kr. i kvartalet. Til gengæld var der fremgang at spore i ebitda-resultatet, som voksede med 0,6 pct. til 1,125 mia. kr. Det skyldtes blandt andet en øget omsætning fra mobilnetværket på grund af en roamingaftale i Danmark med teleselskabet 3.

Han peger på, at man allerede har iværksat en række tiltag i form af gode tilbud og fordele rettet mod Yousees kunder.

"Vi har gjort meget i forbindelse med covid-19 i forhold til at tilbyde vores kunder fri roamning, når de var ude at rejse og skulle hjem. Vi har tilbudt ekstra kanaler i påskeferien. Og nu giver vi i en lang periode henover sommeren fri data."

"Det er sådan nogle ting, der skal være med til at genvinde tilliden til et brand. Og så også at kunderne ser, at produkterne og indholdet lever op til de forventningner, som de har."

Men hvis I ikke kan levere den sport, kunderne gerne vil have, så har I vel et problem, når I ikke har en aftale med Discovery?

"Jeg kan ikke skære alle kunder over en kam, i forhold til hvilke sportsrettigheder de gerne vil se. Og jeg skal heller ikke negligere, at der kan være nogle kunder, som havde et forhold til en meget specifik sportsgren," siger Lasse Pilgaard.

"Vi føler os dog ret godt polstret gennem vores tætte samarbejde med Nent og TV 2 om, at vi i fremtiden kan tilbyde en rigtig god portefølje af sportsbegivenheder til vores kunder."

Uskøn proces

Konflikten med Discovery udspillede sig for åbent tæppe og udviklede sig til en offentlig mudderkastning. Den startede i september, fordi Yousee ikke ville have Discovery i sine faste tv-pakker.

Det førte til, at Discovery langede hårdt ud efter Yousee med budskaber under blandt andet fodboldlandskampe på direkte tv om, at kunder, der ville være sikre på fortsat at have Discoverys kanaler efter årsskiftet, burde skifte til en anden udbyder.

Det lykkedes ikke parterne at lande en ny aftale, og derfor er alle Discoverys kanaler – blandt andet Kanal 5 og 6'eren – fra årsskiftet udgået hos Yousee.

Ifølge Lasse Pilgaard var processen med Discovery uskøn.

"Den har skabt en del utryghed og forvirring blandt kunderne. I lyset af, at det endte, som det gjorde, så er der ingen tvivl om, at det ikke var den proces, vi havde håbet på og forestillet os," fortæller han.

Hvad ville du gerne have gjort anderledes?

"Det er svært at slå ned på en specifik ting. Både hos Yousee og Discovery tror jeg, ingen følte, at vi kom ud som vindere eksternt og internt. Jeg tror, at begge parter godt kunne have ønsket sig en skønnere proces."

Gør I klar til at genoptage forhandlinger med Discovery?

"Vi vil gerne have Discoverys indhold i vores pakker. Det tror jeg aldrig, vi har lagt skjul på. I den grad, hvor vi kan finde en aftale, er vi også klar til at indgå den. Vi sidder ikke og forhandler hver dag lige nu, men det er heller ikke sådan, at vi ikke har snakket sammen de seneste tre måneder," siger Lasse Pilgaard.

Øget fleksibilitet

Hvad vil I gøre for at vende den negative udvikling i Yousee?

"Jeg tror fundamentalt set, at det handler om at levere på det, vi lover. Det handler om, at vores mobilprodukt er bedre og hurtigere end alle andres – og i takt med vores 5G-opgradring vil kunderne begynde at se et bedre produkt."

"Det samme gør sig gældende inden for tv, hvor vi tilbyder øget fleksibilitet. Og på bredbånd handler det i højere grad om, at vi skruer op for vores fiberudrulning og har flere partnerskaber på andres fiber. Så det er mange ting, hvor vores ypperste job er at fortælle om de gode produkter."

Lasse Pilgaard understreger, at resultaterne for hele TDC Group – der både tæller Nuuday og TDC Net – er tilfredsstillende.

"Overordnet set er vi rigtig godt tilfredse. Og vi forventer, at slutningen af året kommer til at byde på positive vækstrater," siger han.

Ebitda-resultatet falder 2 pct., men det er markant bedre end samme periode sidste år, understreger han

"Sidste år var det tal 8,4 pct. for hele året, og første kvartal sidste år på det her tidspunkt hed det sammenlignelige fald 9,5 pct. i ebitda-tab," siger Lasse Pilgaard.

TDC har reduceret omkostningerne med 6 pct. og har forenklet strukturen i Nuuday.

Står I overfor nye sparerunder i år?

"Vi har ingen sparerunder, som vi går og venter på at skulle annoncere," siger Lasse Pilgaard.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ITWatch.)

Relaterede artikler:

  • Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Yousee tabte 61.000 tv-kunder i første kvartal efter brud med Discovery

    For abonnenter

  • Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

    Coronakrisen har sendt tv-seningen i vejret

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler

Den iranske filminstruktør Jafar Panahi smilende i sit hjem i 2010. Dengang lige efter han var blevet løsladt efter en fængselsdom. Han regnes som en af Irans vigtigste filminstruktører og er en torn i øjet på det religiøse regime. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran

Læs også

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Photo: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 10.02
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 09.54
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • People Manager for Upright Music

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • People Manager for Upright Music

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge