MediaWatch

DR øger oplysningsindsats om corona - og sløjfer flere programmer

Som konsekvens af corona-udviklingen ændrer DR i sendefladen og vil køre med "markant reduceret bemanding".

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

I de kommende to uger skal størsteparten af DR's medarbejdere arbejde hjemmefra i videst muligt omfang, og samtidig gennemfører DR en række ændringer i sendefladen. Det oplyser DR i en pressemeddelelse.

"Vi befinder os i en meget alvorlig situation, og derfor har vi i dag iværksat de nødvendige tiltag for fortsat at kunne holde de vigtigste dele af DR’s produktion kørende. Det drejer sig særligt om nyhedsformidling, vores beredskabsforpligtelser og generelt at holde sendenettet kørende," siger DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn i meddelelsen.

DR ændrer fra torsdag i sendefladen således, at coronadækningen øges, mens andre programmer udgår. Fx vil DR dagligt i forlængelse af TV-avisen klokken 19 sende en særudsendelse af "Lægens Bord" med sundhedskorrespondent Peter Qvortrup Geisling, som skal svare på spørgsmål omkring corona sammen med eksperter.

Debatten aflyses og P1 og P4 slår sig sammen

Derudover lancerer DR i samarbejde med en række offentlige myndigheder en oplysningskampagne på alle radio- og tv-kanaler med spots med fokus på råd og vejledning om forebyggelse af smitte med coronavirus.

"DR har en særlig rolle i forhold til at holde alle dele af befolkningen, både børn og voksne samt regionalt og nationalt, orienteret om forhold, der er afgørende for samfundet. Den rolle påtager vi os selvfølgelig og er ekstra fokuserede på i tider som disse," lyder det fra Marie Rørbye Rønn.

Af programmer, der udgår, tæller 21 Søndag, som bliver erstattet af en tv-avis. Vært for Debatten Clement Kjærsgaard skriver desuden på Twitter, at "en lang række programmer" herunder aftenens udgave af Debatten på DR 2 aflyses.

Derudover vil P1 Morgen og P4 København den kommende tid slå sig sammen og sende fra kl. 6 - 10 i hverdage og 7 - 10 i weekenden, skriver vært på P1 Morgen Tinne Hjersing Knudsen på Twitter.

"Vi blander værter, journalister og taleradio med musik," skriver hun i opslaget.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere