MediaWatch

Tidligere direktør for mediesekretariat udfordrer fireårige medieaftaler

Ideen om en samlet aftale for hele medieområdet, der indgås hvert fjerde år, bør måske gentænkes for at undgå at gøre medieområdet til en politisk slagmark, mener tidligere direktør.

Foto: Tariq Mikkel Khan

Der er gået for meget politik i medieområdet, mener tidligere medieforsker og direktør for mediesekretariatet under Kulturministeriet Erik Nordahl Svendsen.

I en kronik i Jyllands-Posten slår han til lyd for en gentænkning af de typisk fireårige medieaftaler, der fastlægger rammerne for danske public service-medier, fordi det frister Folketingets partier til at "foreslå ændringer eller nye tiltag for at vise handlekraft og varetage bestemte interesser" – uden at have forudsætningerne for at overskue konsekvenserne.

I stedet kunne politikerne give DR, der er den absolut største public service-leverandør i landet, længere tids arbejdsro, foreslår han.

"Måske er det på tide at holde op med medieaftaler efter faste åremål. De fører alt for let til ubegrundede tilfældigheder af symbolsk karakter, når nu posen er åben. Man kan give DR en længere aftaleperiode, f.eks. som BBC’s 10-årige charter. Øvrig medielovgivning kan tages op efter behov," skriver Erik Nordahl Svendsen i kronikken.

Her skitserer han samtidig en ny indretning af public service-landskabet med et salg af TV 2, sammenknytning af TV 2 Regionerne og DR's distrikter samt en nedlæggelse af Public Service Puljen, som kunne finansiere en afblæsning af anden fase af de besparelser, der venter i DR, lyder forslaget.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere