MediaWatch

De 20 største fodboldklubber i Europa skovler flere milliarder ind på tv-rettigheder

Indtægter fra broadcast-rettigheder fylder en stadig større del af de største europæiske fodboldklubbers økonomi, viser rapport fra Deloitte.

Sergio Perez/Reuters/Ritzau Scanpix
Den spanske klub FC Barcelona sad ifølge Deloittes rapport på tronen blandt europæiske klubber i 2018/19, hvis man måler på omsætning. Foto: Sergio Perez/Reuters/Ritzau Scanpix

De 20 europæiske fodboldklubber, der har den største omsætning, kunne i 2018/19 glæde sig over, at de hentede flere penge til klubkasserne gennem broadcast-aftaler med særligt tv-selskaber. Det vurderer Deloitte i en rapport om de 20 største europæiske fodboldklubbers økonomi.

Ifølge rapporten omsatte de 20 klubber i sæsonen 2018/19 for i alt 4,1 mia. euro, svarende til 30,7 mia. kr., i broadcast-rettigheder. Det er 16 pct. mere end året før og dermed placerer medierettighederne sig for tredje år i træk som den største indtægtskilde for de 20 klubber, som indgår i Deloitte-rapporten.

Den årlige opgørelse viser samtidig, at medieindtægterne er steget med 11 pct. i gennemsnit om året de seneste fem år. Det er en højere stigningstakst end de øvrige kommercielle indtægter, der ifølge Deloittes tal er steget med gennemsnitligt 8 pct. og er den næststørste indtægtskilde for de 20 klubber.

Ifølge Deloitte fylder medieindtægterne mindst i de allerstørste klubbers økonomi. For de fem største klubber målt på omsætning i analysen kom hver tredje omsætningskrone i 2018/19 fra medierettighederne, mens det for de fem nederste klubber på listen, altså pladserne 16-20, var 65 pct. af omsætningen, der blev hentet fra dén kant.

Spanske FC Barcelona, som ifølge Deloittes rapport var klubben med den højeste omsætning i 2018/19, havde broadcastindtægter for 298 mio. euro, svarende til godt 2,2 mia. kr. Klubbens samlede omsætning opgøres til omkring 6,3 mia. kr.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere