MediaWatch

Spilgigant lover færre reklamer før alvorsord med minister

I 2020 bliver antallet af tv-reklamer fra Unibet og Maria Casino reduceret med 30 pct.

Foto: Matthew Childs/Reuters/Ritzau Scanpix

Forud for et møde med skatteminister Morten Bødskov (S) mandag kommer nu en håndsrækning fra en af de store aktører i spilbranchen.

I 2020 bliver antallet af tv-reklamer fra Unibet og Maria Casino nemlig reduceret med 30 pct. i forhold til i dag. Det oplyser Kindred Group, der ejer de to spillesider, i en pressemeddelelse. 

Beslutningen er taget efter lang tids debat om spilfirmaernes reklameaftryk på tv.

"Vi anerkender den offentlige debat og opfordringen til, at vi som spilfirmaer tager et ansvar for det store omfang af tv-reklamer."

"Vi tror ikke på, at et reklameforbud er den rigtige løsning. Men vi anerkender, at tiden nu er kommet til, at vi som branche stopper op og skruer markant ned for reklametrykket," siger Kim Olesen, general manager i Kindred Group Danmark, i meddelelsen.

Minister varsler bedre regulering

I et interview med Børsen mandag varsler Morten Bødskov et opgør med spilbranchen. I regeringens øjne er branchens reklametryk for højt.

"Vi skal have en langt bedre regulering af spilmarkedet i Danmark. Branchen har sendt signaler om, at de selv ville være tilbageholdende. Det har de ikke leveret ordentligt på," siger han til Børsen.

Han mener stadig, at der er behov for stærkere regler, selv om en af spilaktørerne viser handlekraft. Ifølge Bødskov er det heller ikke kun tv-reklamer, der er sigtet med strammere regler. 

Ministeren vil også se på reklamer i andre medier, herunder reklamer på internettet. 

Kindred Group håber, at andre aktører i spilbranchen følger efter med færre reklamer.

"Det er klart, at hvis vi for alvor skal rykke noget, skal vi have alle med om bord," siger Kim Olesen.

Han opfordrer især Danske Spil til at følge trop. Ifølge Kindred Group fylder Danske Spils reklamer på tv cirka fire gange mere i reklameblokkene end Kindreds Groups.

Til Børsen oplyser Danske Spil, at koncernens reklametryk allerede er på retur.

I foråret samler skatteministeren Folketingets partier for at lovgive på området.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs