En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
16.12.2019kl. 08.20

Spilgigant lover færre reklamer før alvorsord med minister

I 2020 bliver antallet af tv-reklamer fra Unibet og Maria Casino reduceret med 30 pct.
Foto: Matthew Childs/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Forud for et møde med skatteminister Morten Bødskov (S) mandag kommer nu en håndsrækning fra en af de store aktører i spilbranchen.

I 2020 bliver antallet af tv-reklamer fra Unibet og Maria Casino nemlig reduceret med 30 pct. i forhold til i dag. Det oplyser Kindred Group, der ejer de to spillesider, i en pressemeddelelse. 

Beslutningen er taget efter lang tids debat om spilfirmaernes reklameaftryk på tv.

"Vi anerkender den offentlige debat og opfordringen til, at vi som spilfirmaer tager et ansvar for det store omfang af tv-reklamer."

"Vi tror ikke på, at et reklameforbud er den rigtige løsning. Men vi anerkender, at tiden nu er kommet til, at vi som branche stopper op og skruer markant ned for reklametrykket," siger Kim Olesen, general manager i Kindred Group Danmark, i meddelelsen.

Minister varsler bedre regulering

I et interview med Børsen mandag varsler Morten Bødskov et opgør med spilbranchen. I regeringens øjne er branchens reklametryk for højt.

"Vi skal have en langt bedre regulering af spilmarkedet i Danmark. Branchen har sendt signaler om, at de selv ville være tilbageholdende. Det har de ikke leveret ordentligt på," siger han til Børsen.

Han mener stadig, at der er behov for stærkere regler, selv om en af spilaktørerne viser handlekraft. Ifølge Bødskov er det heller ikke kun tv-reklamer, der er sigtet med strammere regler. 

Ministeren vil også se på reklamer i andre medier, herunder reklamer på internettet. 

Kindred Group håber, at andre aktører i spilbranchen følger efter med færre reklamer.

"Det er klart, at hvis vi for alvor skal rykke noget, skal vi have alle med om bord," siger Kim Olesen.

Han opfordrer især Danske Spil til at følge trop. Ifølge Kindred Group fylder Danske Spils reklamer på tv cirka fire gange mere i reklameblokkene end Kindreds Groups.

Til Børsen oplyser Danske Spil, at koncernens reklametryk allerede er på retur.

I foråret samler skatteministeren Folketingets partier for at lovgive på området.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

    Minister vil lave nye regler for spilreklamer i det nye år

    For abonnenter

  • Foto: Steve Marcus/Reuters/Ritzau Scanpix

    Branchenævn for spilreklamer er på trapperne

    For abonnenter

  • Foto: Poulsen Lars/Ekstra Bladet/Ritzau Scanpix

    Tv-stationer ser flere aberdabei i regulering af "overdænget" marked for spilannoncer

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Photo: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Læs også

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge