MediaWatch

TV 2 vil lægge 20 procent til investeringerne i fiktion

Seerne skal kunne se ny dansk fiktion hos TV 2 alle uger i 2020, lyder ambitionen, der skal forløses af øgede investeringer. Fiktion trækker seere til TV 2 Play – mens andre typer af programmer får lov til at fortsætte et flow-liv.

Lotte Lindegaard, programdirektør, TV 2. Foto: Miklos Szabo

Fiktion er noget af det indhold, som klarer sig bedst i en streamingverden. Og derfor har TV 2 besluttet, at der næste år skal skrues op for fiktionsinvesteringerne med 20 pct.

Som så mange andre tv-selskaber har TV 2 sat vækst og udvikling inden for streaming i højsædet. Og det er i det lys, at de øgede fiktionsinvesteringer skal ses.

"Vi er midt i en afgørende digital transformation, hvor vi accelerer udviklingen på TV 2 Play. Det er baggrunden for, at vi øger investeringerne i dansk fiktion med cirka 20 pct. fra 2020. Dansk fiktion er en genre, der klarer sig godt på vores traditionelle kanaler og også i høj grad leverer varen på TV 2 Play," siger Lotte Lindegaard, programdirektør hos TV 2.

Hun ønsker ikke at sætte kroner og ører på, hvor mange penge TV 2 bruger på fiktion.

De øgede fiktionsinvesteringer skal være med til at forløse TV 2's ambitioner i 2020. De lyder, at tv-selskabet skal byde på ny dansk fiktion alle 52 uger.

"Tidligere sendte vi kun én serie om året på vores hovedkanal, og så producerede vi en ny julekalender hvert andet år. Vi er de seneste år begyndt at øge fiktionsudbuddet betragteligt, så der nu sendes danske serier på både hovedkanalen, Charlie, Zulu og Play. Og det er alle de fire steder, at vi fra 2020 vil præsentere endnu mere fiktion," siger Lotte Lindegaard.

Vil slå på dansk afsæt

TV 2 står langt fra alene med ambitionerne om at byde på mere fiktion. I det globale konkurrentbillede investerer Netflix eksempelvis massivt i fiktionsindhold – dog ikke i stor skala her til lands. Viaplay, som er en del af Nordic Entertainment Group, har ligeledes store ambitioner på fiktionsområdet og har som pejlemærke på sigt at lancere 40 egenproducerede serier årligt.

TV 2 ser selskabets udelukkende danske springbræt som det, der kan adskille selskabets tilbud fra de andre aktører på markedet.

"Fiktion er vanvittigt vigtigt. Alle vores største konkurrenter på streamingmarkedet investerer massivt i fiktion. Vores håb er, at vi med et dansk afsæt kan differentiere os fra de internationale tjenester, som har rigtig meget indhold, men ikke særligt meget dansk indhold," siger Lotte Lindegaard.

Hun oplyser, at de fem mest streamede indholdstitler hos TV 2 Play i 2019 er dansk fiktion med "Badehotellet" på førstepladsen. Sidste år var det mest streamede program ligeledes en fiktionsserie nemlig "Klovn".

"Samtidig har fiktionsserier stadig rigtig godt fat i de traditionelle tv-seere. Så fiktion er noget af det, der klarer sig bedst på tværs af platforme," siger hun.

Luger ud i andre genrer

Ifølge programdirektøren er der ikke et bestemt programområde, som de øgede fiktionsinvesteringer skal komme fra.

"Men generelt er vi mere optagede end nogensinde af, hvad der performer godt på tværs af platforme. Vi luger ud eksempelvis i magasinprogrammer og reportageserier, som er genrer, der ikke klarer sig godt på TV 2 Play," siger Lotte Lindegaard.

Af indhold, som ifølge hende klarer sig godt på TV 2 Play, er reality, dokumentarer, comedy og sport, som særligt går sig bemærket på live-seningen på streamingtjenesten.

Et andet element, som TV 2 vil give en mere fremtrædende rolle på TV 2 Play, er nyheder og aktualitet.

"De genrer er noget af det, vi vil arbejde med at sætte mere i spil, fordi det giver vores tjeneste puls og aktualitet, og fordi det er en del af vores opgave som public service-udbyder," siger Lotte Lindegaard.

Events og underholdning trækker ikke fulde Play-huse

Selvom en stor del af TV 2's strategiske fokus er placeret i streamingforretningen, så vil selskabet også fremover producere indhold, som ikke har de store forudsætninger for at trække seere ind på streamingtjenesten.

"Mens vi allesammen arbejder med at få drejet vores fokus over på den digitale del af vores forretning, så er det vigtigt, at vi bliver ved med at samle danskerne på tv-kanalerne. Det kan være events som "Knæk Cancer", som vi ved gud ikke producerer, fordi det klarer sig godt på Play, men fordi det leverer på vores forpligtelse til at levere public service og til at samle danskerne. Det samme gælder for flere underholdningsformater, som giver seerne noget at være fælles om," siger Lotte Lindegaard og fortsætter:

"Jo mere fragmenteret vores tv-forbrug bliver, jo vigtigere bliver det at have stor underholdning, som man kan samles om. Lige nu er "Vild med dans" det bedste eksempel på det. Det klarer sig ikke vildt godt på TV 2 Play, men vi kunne jo ikke forestille os at skille os af med det."

Blandt de andre typer af indhold, som traditionelt samler seere i hobetal, er sport. Her måtte TV 2 sidste år konstatere, at to store sportsbegivenheder, der finder sted i 2020, gik selskabets næse forbi. Det gælder EM i fodbold for herrer, som Nordic Entertainment Group og DR har rettighederne til, og OL, som Discovery Networks og DR vil sende.

"Det er selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke har EM i fodbold og OL i 2020. Det ville vi gerne have haft. Vi har til gengæld slutrunderne i håndbold for både damer og herrer. Sport har stadig en evne til at samle folk, hvilket er en af grundene til, at vi i januar lancerer TV 2 Sport X," siger Lotte Lindegaard.

Fem personer i ledergruppen

Lotte Lindegaard blev i august præsenteret som ny programdirektør hos TV 2 med effekt fra 1. september. Hun havde hidtil været kanalchef for TV 2 og blev udnævnt, kort efter Anne Engdal Stig Christensen 1. august vekslede titlen som programdirektør med posten som adm. direktør for TV 2.

Den relativt nye programdirektør har blandt andet brugt den første tid på at sætte ledelsesholdet i TV 2's programafdeling. Den består ud over hende selv af Morten Fisker, chef for ekstern produktion og rettigheder, Sune Roland, chef for TV 2 Zulu og TV 2 Play, Dorthe Thirstrup, der i november blev præsenteret som ny kanalchef for TV 2's hovedkanal, TV 2 Charlie og TV 2 Fri, og plan- og publiceringschef Mette Rysø Johansen.

Tankerne med organiseringen er, at planlægning og indkøb kan ske på tværs af alle platforme.

"For at sikre den fortsatte udvikling af TV 2 Play er det vigtigt, at arbejdet med tjenesten masseres yderligere ind i det programstrategiske fokus og i publiceringsarbejdet. Vi har eksempelvis samlet al publicering centralt på tværs af de velkendte kanaler og streaming. Vi har ansat en kanalchef til hovedkanalen, Charlie og Fri, og det gør, at jeg i højere grad kan koncentrere mig om indholdet på tværs sammen med ledergruppen i stedet for at se hver enkelt platform for sig," siger Lotte Lindegaard.

TV 2 vil som nævnt øge sine investeringer i fiktion. Fiktionschef Katrine Vogelsang er dog ikke en del af ledergruppen på programområdet, men refererer til Sune Roland. Ifølge Lotte Lindegaard giver det god mening, at det højtprioriterede fiktionsområde ikke er repræsenteret direkte i toppen af programhierarkiet.

"Jeg har behov for en lille, agil ledergruppe. Der vil Sune Roland sidde med bl.a. fiktionen, der har Katrine Vogelsang som dedikeret fiktionschef. Det er ikke et udtryk for, at fiktion er mindre vigtigt end andet – snarere tværtimod, for genren flytter tættere på Play, hvor de danske serier topper listerne. Det er også et udtryk for, at vi gerne vil undgå at have søjler og enkelte programområder, der kæmper om opmærksomheden og ressourcerne i ledergruppen," siger Lotte Lindegaard.

En del af TV 2's indhold sorterer fortsat under Anne Engdal Stig Christensen efter hendes avancement til posten som adm. direktør. Det gælder sport og nyheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere