MediaWatch

Bureau: Streamingtjenester bliver vigtigere for annoncører

Ny analyse fra Kantar Gallup sætter tal på, hvor mange der bruger danske og internationale streamingtjenester herhjemme. Bureau forventer yderligere vækst for danske spillere.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Streaming fylder stadig mere i tv-forbruget, og derfor kommer det også til at fylde mere i bureauernes kampagneplanlægning. Sådan lyder en af konklusionerne i et indlæg fra mediebureauet OMD, der tager udgangspunkt i analysen Digital Life 2019 fra Kantar Gallup, der sætter tal på streamingforbruget i Danmark.

Ifølge tallene er andelen, der bruger Netflix, steget fra 41 pct. til 49 pct. siden sidste år, mens brugen af HBO Nordic er øget fra 15 pct. til 23 pct. Blandt de danske streamingtjenester er TV 2 Play vokset fra 18 pct. til 24 pct. i rækkevidde, men tallet for DR TV siger 34 pct. og Viaplay 20 pct. ifølge analysen.

Forventningen fra OMD er, at de danske tjenester vil fortsætte brugervæksten – dels drevet af den generelle vækst, dels af det øgede investeringsniveau og fokus på indhold til streamingplatformene.

"Fra et annoncørperspektiv betyder flere forbrugere og højere tidsforbrug på streamingtjenesterne, at platformene bliver en vigtigere og mere naturlig del af kampagneplanlægningen fremover," skriver OMD i indlægget.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere