MediaWatch

Ny sportskanal med mere international fodbold skal løfte TV 2 Play

Mere og dyrere international fodbold skal drive flere kunder til TV 2 Play og sætte ny sportskanal på landkortet. "Der er måske 1 mio. mandlige sportsfans, der driver streamingseningen i Danmark," siger direktør.

Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
FC Barcelona-spillere Antoine Griezmann i aktion mod Real Betis i slutningen af august. Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix

Rettet 6.9. kl. 09.41: TV 2 Sport X lanceres i januar 2020 - men ikke nødvendigvis 1. januar, som det først fremgik af artiklen.

En ugentlig kamp fra enten spanske La Liga eller italienske Serie A var, hvad TV 2 købte rettighederne til i begyndelsen af året. Nu vil selskabet sætte et større aftryk på fodboldbanen og skruer op for investeringen.

Frederik Lauesen, sportschef hos TV 2, oplyser, at selskabet har sikret sig rettighederne til tre ugentlige kampe fra den bedste spanske række og en enkelt ugentlig kamp fra den bedste italienske ditto. Dermed kommer TV 2 til at skrue op for de sydeuropæiske kampe fra én til fire om ugen.

Udvidelsen af fodboldrettighederne kommer i forbindelse med, at TV 2 præsenterer en ny sportskanal, TV 2 Sport X, som går i luften i januar 2020. Kanalen bliver den eneste i TV 2-familien, der er bygget med streamingtjenesten TV 2 Play som hjemsted og uden distribution på flow-tv, men TV 2 vil også forsøge at afsætte kanalen til tv-distributørernes pakker.

Hér skal bl.a. de udvidede fodboldrettigheder være trækplaster, efter TV 2 ifølge Frederik Lauesen har høstet positive erfaringer med den ugentlige fodboldkamp.

"Vi er tilfredse med seertilslutningen. Vi er tilfredse med målgruppen. Og vi er også tilfredse med, at det på sin vis har været vores vej ind til at teste fodbolden fra nogle af de øverste hylder. Det har været betryggende for os i forhold til den strategiske satsning, vi lægger på det nu," siger Frederik Lauesen, der ikke ønsker at sætte beløb på investeringen.

"Når én kamp ikke er billig, så kan du også regne ud, at fire kampe heller ikke er det – selvom der formentlig er lidt kvantumrabat, hvis jeg regner efter."

Vil have flere Play-kunder

Det er ikke tilfældigt, at det er en sportskanal, som bliver den første dedikerede streamingkanal med udgangspunkt i TV 2 Play. Det hænger sammen med TV 2's strategi om at acellerere abonnementssalget på Play, forklarer Anne Engdal Stig Christensen, adm. direktør for TV 2.

"Vi skal vækste Play, og derfor skal vi udvide vores indholdstilbud. Vi er dygtige på sportsområdet, og vi ved, at det driver et streamingmarked i dag. Derfor har det været naturligt at kigge på som det første," siger hun og nævner ligesom Frederik Lauesen mænd som målgruppe:

"Der er måske 1 mio. mandlige sportsfans, der driver streamingseningen i Danmark. Deres tidsforbrug vil vi ind og have en større del af, end vi har i dag. Det er udgangspunktet."

TV 2 Sport X bliver forankret i Odense, hvor TV 2 Sporten også er placeret, og som får tilført ekstra kræfter i forbindelse med lanceringen. Hvor mange flere ressourcer der sendes i dén retning, sætter Anne Engdal Stig Christensen ikke tal på. Kanalen skal sende døgnet rundt. Finansieringen skal komme både gennem abonnement og reklamer. Hvordan forretningsmodellen bliver, og hvorvidt kanalen kan købes særskilt eller kræver et dyrere Play-abonnement, er ikke fastlagt endnu.

Yngre målgruppe

Ud over fodbolden vil TV 2 Sport X huse bl.a. ATP-tennis samt rettigheder som X Games og NBA. De to sidste har bl.a. et særligt seersegment for øje.

"I forhold til både NBA og X Games handler det også om, at vi gerne vil kunne ramme en lidt yngre målgruppe, end vi gør med vores nuværende sportskanal. Der har vi kigget på nogle lidt andre rettigheder, end vi har kigget på normalt," siger Frederik Lauesen.

Også fodboldrettighederne har som mål at hive de yngre seere ind i butikken.

"Når fodbold er en dyrere rettighed end så meget andet, er det, fordi der er nogle sportsfans, som "kun" går op i fodbold. Det går de til gengæld rigtig meget op i. Der er nogle især yngre, mandlige seere, som er forholdsvis svære at fange med ret meget andet end stor fodbold," siger Frederik Lauesen, der oplyser, at de første tanker om den nye sportskanal blev tænkt i oktober sidste år.

Rettighederne til italiensk og spansk fodbold er købt af streamingtjenesten Strive, som fortsat vil have rettighederne til de to ligaer – også de kampe, som TV 2 viser. Derudover får TV 2 adgang til den ene af to årlige El Classicos i Spanien, hvor FC Barcelona og Real Madrid mødes. De opgør har hidtil været forbeholdt Strive.

Vil ikke gå ud over andre kanaler

TV 2's tanke med den nye sportskanal er at have et mere internationalt snit og vise større sportsstjerner, mens den eksisterende TV 2 Sport fokuserer mere dansk. TV 2's rettigheder inden for esport ligger i dag på TV 2 Zulu, og det er der ikke planer om at lave om på ifølge Anne Engdal Stig Christensen, men TV 2 vil kigge bredt efter nye rettigheder at fylde i kanalen.

"Vi kommer til løbende at kigge på, hvad der er den næste rettighed. Vi starter i en solid kerne af internationale rettigheder til tennis og spansk og italiensk fodbold, hvor vi øger omfanget, og VM i atletik og noget til de unge og på den måde helt differentieret fra TV 2 Sport," siger Anne Engdal Stig Christensen.

Hun afviser samtidig, at lanceringen af TV 2 Sport X vil gå ud budgetterne til andre indholdsområder.

"Det er en investering, der ikke kommer til at fjerne indholdspenge eller investeringer fra de øvrige kanaler," siger hun.

TV 2 Sport X går i luften i januar.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere