MediaWatch

Ritzau og norske NTB går sammen om nordisk tv-dataselskab

Nyhedsbureauet Ritzau leverer i forvejen tv-guides til bl.a. ugebladene, men slår nu pjalterne sammen med norsk nyhedsbureau for at blive en stærkere leverandør af data til tv-selskaber i hele Norden.

Foto: Niels Hougaard/ERH

Med det nystiftede selskab Inflow Media vil nyhedsbureauerne Ritzau og NTB levere data om tv og VOD, video-on-demand, til både print- og tv-kunder i hele Norden. Det oplyser Ritzau i en pressemeddelelse.

Datterselskabet Ritzau Medieservice leverer i dag tv-oversigter til hovedsageligt ugeblade og aviser på print, men også digitalt til f.eks. tv-stationernes vinduer på nettet. Bl.a. står Ritzau Medieservice for at udarbejde den digitale tv-oversigt "Tvtid" for TV 2. Med Inflow Media lægges Ritzau Medieservice sammen med Universum, som er NTB's norske pendant. Formålet er at stå stærkere på det digitale område, siger Lars Vesterløkke, adm. direktør i Ritzaus Bureau og formand for det nye selskab.

"Seertallet på flow-tv falder, og det vil fortsætte, men der er formentlig i endnu nogle år brug for tv-oversigter og tv-omtaler både i trykte medier og digitalt. Det vil vi selvfølgelig fortsætte med at levere. Men så er der hele den digitale del, som vokser og bliver mere og mere krævende. Den del har vi ikke haft nok styrke til at gå ind i alene. Men ved at gå sammen, tror vi, at vi kan udvikle os på det område og stå stærkere i det nordiske marked," siger Lars Vesterløkke.

Ambitionen er at starte i Norge og Danmark og derefter bevæge sig ud i hele Norden og evt. de baltiske lande. En af Inflows største konkurrenter på markedet er det amerikanske selskab Gracenote. Ifølge Lars Vesterløkke skal Inflow Media bl.a. vinde på at opbygge et lokalt markedskendskab ved eksempelvis at oprette datterselskaber i de lande, selskabet går ind i.

Medarbejderne, der producerer tv-oversigter og -omtaler i Ritzau Medieservice, overføres til Inflow Media Denmark, som bliver et datterselskab til det nye selskab.

Moderselskabet Inflow Media får hovedsæde i Oslo. Rune Skogeng, direktør i Universum AS, bliver adm. direktør i det nye selskab, mens chef for Ritzau Medieservice, Anders Lind Jørgensen, bliver adm. direktør i det danske datterselskab.

Inflow Media beskæftiger i alt ca. 30 medarbejdere fordelt ligeligt i Danmark og Norge. Sammenlægningen vil ikke få personalemæssige konsekvenser.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs