MediaWatch

Måling sender flere danske mediers image i vejret - især DR går frem

Målt på flere parametre som kvalitet og kundetilfredshed er flere danske mediers brand blevet styrket siden 2018. Både Yousee, Ekstra Bladet og TV 2 har rykket sig, mens DR nu opfattes som et af Danmarks bedste varemærker ifølge en Yougov-undersøgelse.

Foto: Tariq Mikkel Khan

Midt i en periode med nedskæringer og kanallukninger har DR taget et spring opad i befolkningens opfattelse af public service-stationen. Hvor DR sidste år fik en såkaldt imagescore på 31,2 ifølge Yougovs Brandindex, er scoren steget til 35 i år.

Det er en af de største stigninger blandt danske brands og giver DR en femteplads (mod en niendeplads i 2018) på ranglisten over Danmarks bedste varemærker målt på image. Det viser en undersøgelse, Yougov står bag.

Ranglisten bygger på gennemsnittet af seks forskellige imageparametre, som Yougov har bedt deltagerne i undersøgelsen vurdere.

De seks nedslag er kvalitet, generelt visuelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

DR er den eneste medievirksomhed, der kan blande sig i top 10, der bliver toppet af Lego. Den TDC-ejede tv-distributør Yousee, Ekstra Bladet, TV 2 og tv-stationens streamingtjeneste står imidlertid også stærkere i målingen i forhold til sidste år.

Forbedret image

De fire medieselskaber stempler alle ind på top 10 over brands, der har oplevet den største forbedring af deres image-score siden 2018. Yousee har klaret sig bedst med en score, der er steget fra 8 til 12. Ifølge Yougov Profiles er det primært de ældre over 60 år og de unge mellem 18-29 år, som har en positiv opfattelse af Yousee, lyder det i en pressemeddelelse.

Ekstra Bladet har i samme periode reduceret sin negative score fra 17,9 til 14,5.

Streamingtjenesten TV 2 play er gået frem fra 8,5 til 11,7, mens stationen bag - TV 2 - er rykket fra 27,1 til 30 i image-point. Også opfattelsen af TV3's image er forbedret - fra 2,9 til 5,1 - ifølge undersøgelsen.

Mens DR placerer sig øverst, indtager TV 2 andenpladsen blandt medieselskerbene på listen. Derefter dukker amerikanske Netflix og Google op med image-scores på 26 og 21,9, mens Politiken afrunder top fem med 14,9.

Techselskaber dominerer internationalt

På den globale top 10, der "måler den overordnede sundhedstilstand af et varemærke" og er baseret på over seks mio. interviews fra 29 lande de seneste 12 måneder, er det de internationale techselskaber, der dominerer.

Google er øverst, efterfulgt af Facebooks kommunikationsapp, Whatsapp, Google-ejede Youtube, Samsung, Facebook, Amazon, svenske Ikea på en syvendeplads efterfulgt af Nike, Paypal og Netflix, der runder toplisten af.

Den danske rangliste sammenligner mere end 400 brands og er udarbejdet ved løbende interviews med et repræsentativt udsnit af befolkningen. De data, der ligger til grund for årets liste, er indsamlet fra 1. juli 2018 til 30. juni 2019.

Måling: Ændring af DR-besparelser splitter befolkningen på midten

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere