MediaWatch

VM i fodbold trækker seerne til skærmen på verdensplan

Kvindelandsholdene er blevet fulgt tæt af seerne under den igangværende VM-slutrunde. Fifa anslår, at ca. 1 mia. brugere og tv-seere vil have fulgt med på tværs af platforme, når finalen er blevet spillet søndag.

Damien Meyer/AFP/Ritzau Scanpix
Sverige vandt lørdag 2-1 over Tyskland i kvartfinalen ved VM og skal møde Holland i semifinalen. Foto: Damien Meyer/AFP/Ritzau Scanpix

Allerede inden de to semifinaler blev spillet, er de seneste ugers slutrunde i VM i kvindefodbold det meste sete i kvindefodboldens historie. Det skriver Politiken.

Da USA spillede kvartfinale mod Frankrig, der er vært for slutrunden, kunne den amerikanske tv-station Fox Sports tælle 8,24 mio. seere – den mest sete fodboldkamp for både mænd og kvinder siden sidste års VM-finale for herrer mellem Frankrig og Kroatien. Det internationale fodboldforbund, Fifa, estimerer, at at ca. 1 mia. brugere og tv-seere vil have fulgt med på tværs af platforme, når finalen er blevet spillet søndag.

Den stigende interesse for kvindefodbold ses i flere lande. Bl.a. var den tidligere mest sete kvindekamp i Italien VM-finalen fra 2015, hvor 202.844 italienere fulgte med. Da kampen mellem Brasilien og Italien fandt sted i årets indledende runde, så 7,3 mio. italienere med ifølge Politiken. Også i Frankrig og Brasilien bliver der sat seerrekorder.

"Dette VM vil uden tvivl blive husket som det, hvor kvindefodbolden løftede sig op på et nyt niveau. Interessen er større blandt fans, tv-seere, og der er langt flere akkrediterede journalister i Frankrig. Vi lever i en tid, hvor diversitet og ligestilling er meget vigtig. Kvindefodbolden har stærke forbilleder og er et godt talerør for sådanne emner, og samtidig er forbundene endelig begyndt at investere tilstrækkelig med penge i sporten," siger Kenneth Cortsen, som forsker i sportsøkonomi ved University College Nordjylland, til Politiken.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere